Daewoo Tacuma

Tacuma møter et kobbel skarpskodde konkurrenter. Prisen er et sterkt argument.

Publisert

Først publisert i BIL 4 - 2001.

Det har etterhvert blitt mange konkurrenter innen segmentet for små flerbruksbiler. Nykommeren Daewoo Tacuma skal konkurrere med biler som Renault Scénic, Opel Zafira, Citroën Picasso, Mazda Premacy og den nye Nissan Almera Tino.

Med utvendig lengde 4,35 meter, er Tacuma lengst av disse – den er mellom 3 og 18 cm lengre enn de konkurrentene som er nevnt ovenfor. Lengden gir seg likevel ikke entydig utslag i bagasjeplass, for Picasso og Zafira har større bagasjerom enn Tacuma, de andre tre har mindre. Det er på pris de store utslagene i sammenligningen kommer. Basert på 1,8-liters motorer ligger Tacuma fra ti tusen til førti tusen kroner lavere enn de fem konkurrentene. I løpet av sommeren kommer Tacuma også med 1,6-liters motor, men i øyeblikket vet vi ikke hvor mye billigere den blir.

Daewoo Tacuma kjennetegnes av fleksible seteløsninger, slik at den kan benyttes i alle setevarianter fra to til fem. Baksetet består av tre separate seter, hvorav midtsetet kan skyves 12 cm frem. Ryggen på dette setet danner et bord når den slås ned. Baksetene kan også løftes ut. Det er en rekke små og store oppbevaringsrom og ikke mindre enn sju koppholdere.

Play Station
Under panseret finner vi en rekkefirer som yter 98 hk, overraskende lite til å være en 1,8-liter. Dreiemomentkurven topper seg på 148 Newtonmeter ved 3600 o/min, heller ikke det imponerende mye, men motoren gjør jobben sin bare den får turtall å jobbe med. Med manuelt gear er akselerasjonen fra 0-100 km/t oppgitt til 12,0 sekunder.

Tacuma leveres med ett utstyrsnivå – det er ingen varianter - for importøren anser bilen for å være utstyrt med det som er nødvendig. En valgmulighet er det likevel, importøren rendyrker Tacuma som en familiebil, og derfor kan den leveres med Play Station installert til baksetepassasjerenes fryd og glede. Prisen med montering er 13.000 kroner for Play Station 1 og ytterligere 4.000 kroner hvis du velger Play Station 2.

Standardutstyret omfatter ABSbremser, manuelt klimaanlegg, to kollisjonsputer, tåkelys, alarm og fjernkontroll av sentrallåsen. Det er elektriske vindusheiser foran, og sidespeilene er elektrisk justerbare og oppvarmede. Automatgear koster 12.000 kroner ekstra. I tillegg til sigarettenneren er det to andre 12 volt strømuttak i bilen, ett i midtkonsollen og ett i bagasjerommet.

For å ta brodden av kundenes eventuelle usikkerhet rundt bilens verditap, har importøren tatt i bruk innbyttegaranti. De garanterer at verditapet på en Daewoo ved innbytte ikke blir større i prosent enn gjennomsnittet av fem andre bilmodeller. Kunden velger selv hvilke sammenlignbare bilmodeller som skal benyttes i regnestykket.

DETTE ER DAEWOO TACUMA 1.8 SE:
Sylindervolum: 1761 ccm
Boring x slag: 0,5 x 86,5 mm
kW(hk)/omdr.: 2(98)/5200
Nm/omdr.: 48/3600
Dekk: 195/60R15
Egenvekt: 1350 kg
Aks. 0-100 km/t: 12,0 sek.
Toppfart: 195 km/t
Forbruk by: 1,25 l/mil
Forbruk landevei: 0,74 l/mil
Forbruk snitt: 0,93 l/mil
Pris: kr. 229.900,-
Lengde: 435,0 cm. Bredde: 175,5 cm. Høyde: 163,0 cm. Akselavstand: 260,0 cm. Bagasjevolum: 455 l. (VDA).
Forbruk i følge 80/1268/EU.

Powered by Labrador CMS