-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Konseptbiler trenger konseptdekk
Mye av det som gjør konseptbilene så attraktive og iøynefallende er dekkene. Og det er dekkene som også så ofte gjør skuffelsen så stor når den rå konseptbilen blir en gørrkjedelig produksjonsbil. For akkurat som at designerne bygger en spessial, sørger dekkprodusentene også for en spessial – eller fire.

Designeres største ønske er feite hjul. De får det sjelden som de vil. Store hjul betyr høy vekt, stor luftmotstand og høye priser. Slike dekk står for alt det ingeniører og bokførere hater. Men på konseptbiler spiller det ingen rolle – bilen skal verken kjøres eller selges. Derfor får vi slike utslag. Og derfor er de aller fleste Goodyear-dekkene du finner på Detroit-utstillingen akkurat nå på mellom 18 og 22 tommer.
Cadillac Vizon har for eksempel 20 tommere foran og 21 tommere bak og med 50% blir det en del gummi. Pontiac REV har 19 og 20 tommere, og Mitsubishis hårete RPM 7000 19 tommere med et Formel 1-lignende mønster.
Men ikke bare er disse dekkene ekstreme i dimensjonene, de er ganske ekstreme i utførelsen også. For her sitter det små kunstnere med varme kniver og skjærer ut mønsteret for hånd. Alvor! Ofte er det bildesigneren som også har gitt instruksjonen om slitebanen og siden av dekket. En slik håndverks-prosess kan fort ta 24 timer pr. dekk. Ikke akkurat egnet for bilen når den skal masseproduseres.
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no