-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Kunst på hjul
De har fått anledning til å tenke fritt, designerne hos Mazda. Og når man ikke tar hensyn til bokser kan fremtidsbilen bli som dette.
Konseptflom
Det har vel nesten ikke vært en større bilutstilling uten et nytt konsept fra Mazda de siste årene, Sassou i Frankfurt 05, Senku i Tokyo samme år og Kabura på 2006-showet i Detroit.
Denne trenden har de tenkt å fortsette. I den nylig avholdte utstillingen i Los Angeles viste de sin Nagare mens de i Detroit skal presentere sin nye Ryuga.
Nagare står for flyt og bevegelse, og det er tenkte vinder og havstrømmer som har gitt inspirasjon til modellene. De er ikke laget for å kjøres, men for å vise en fremtidig designretning. 2020, antyder Mazda som et mulig tidspunkt, og innen den tid kan jo mye av forutsetningene for et fremkomstmiddel ha endre seg.
Verdensinspirert
Og kanskje kan bilen da også drives av brenselceller, for selv om Nagare er svart aerodynamisk i sin form holder det neppe med sol og vind som energikilde.
Laurens van den Acker er Mazdas globale designsjef, og selv om han har sitt sete ved designsenteret i Hiroshima, koordinerer han også innsatsen til studioene i Irvine, California og i Frankfurt, Tyskland.
Selv om Nagare står som eksempel for en ganske fjern fremtid, lover Mazda at de to andre prosjekter vi snart skal møte i Detroit og Genève er representanter for en mye nærere fremtid.
Det er ikke så lett å oppdage på den første skissen av Ryuga, så vi får vente til vi møter den i Detroit i januar.