-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Saba på strøm
Saba er navnet på en ny amerikansk sportsbil som har valgt en zero-carbon vei.
X-Prize er navnet på et program der det amerikanske energidepartementet har lagt inn 3,5 millioner dollar, og der andre har bidratt slik at totalsummen nå er oppe i 10 millioner dollar.
Formålet er å inspirere unge amerikanere til å velge en karriere innen avansert transport-teknologi, samtidig som industrien blir bedt om å legge opp program og bygge produkter som kan stimulere disse valgene enda mer.
En av de som har kastet seg på bølgen er amerikanske SABA Motors. Et typisk Silicon Valley-selskap, som hadde sin første bil klar til SEMA Show i november 2009. Bilen ble ytterligere pusset på og hadde en skikkelig premiere på Detroit-utstillingen i år.
Simon Saba, sjefen, har allerede fått masse oppmerksomhet rundt forslaget sitt, sist sammen med Californias guvernør ved Arnold Schwarzeneggers Global Climate Summit.
Billig i drift
Nå er det ikke så veldig mye som er kjent om bilen foreløpig, men Saba planlegger i hvert fall en pris på rundt 40.000 dollar – det er mindre enn halvparten av en Tesla. Spesifikasjonene er langt over halvparten av Teslas, så dette låter som en god deal.
Ved vanlig bykjøring har den en rekkevidde på 200 km, ved vanlig landeveiskjøring øker den til 225 km. Vi snakker om 5,1 sekunder til hundre, og 160 km/t i toppfart.
Og Saba viser at bilens drift vil koste 0,02 dollar/km, eller ukentlig, med to oppladinger: 7,04 dollar. Det er snakk om en avansert aluminiumsramme og et karosseri med masse karbonbfiber.
Det høres med andre ord ut som lav vekt. Lithium-batterier fra ThunderSky bekrefter akkurat det.
Ikke før utpå vårparten begynner bedømmingen av X-Prize konkurransen, men dersom du er interessert finner du hjemmesiden her.