-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Saba på strøm
Saba er navnet på en ny amerikansk sportsbil som har valgt en zero-carbon vei.
X-Prize er navnet på et program der det amerikanske energidepartementet har lagt inn 3,5 millioner dollar, og der andre har bidratt slik at totalsummen nå er oppe i 10 millioner dollar.
Formålet er å inspirere unge amerikanere til å velge en karriere innen avansert transport-teknologi, samtidig som industrien blir bedt om å legge opp program og bygge produkter som kan stimulere disse valgene enda mer.
En av de som har kastet seg på bølgen er amerikanske SABA Motors. Et typisk Silicon Valley-selskap, som hadde sin første bil klar til SEMA Show i november 2009. Bilen ble ytterligere pusset på og hadde en skikkelig premiere på Detroit-utstillingen i år.
Simon Saba, sjefen, har allerede fått masse oppmerksomhet rundt forslaget sitt, sist sammen med Californias guvernør ved Arnold Schwarzeneggers Global Climate Summit.
Billig i drift
Nå er det ikke så veldig mye som er kjent om bilen foreløpig, men Saba planlegger i hvert fall en pris på rundt 40.000 dollar – det er mindre enn halvparten av en Tesla. Spesifikasjonene er langt over halvparten av Teslas, så dette låter som en god deal.
Ved vanlig bykjøring har den en rekkevidde på 200 km, ved vanlig landeveiskjøring øker den til 225 km. Vi snakker om 5,1 sekunder til hundre, og 160 km/t i toppfart.
Og Saba viser at bilens drift vil koste 0,02 dollar/km, eller ukentlig, med to oppladinger: 7,04 dollar. Det er snakk om en avansert aluminiumsramme og et karosseri med masse karbonbfiber.
Det høres med andre ord ut som lav vekt. Lithium-batterier fra ThunderSky bekrefter akkurat det.
Ikke før utpå vårparten begynner bedømmingen av X-Prize konkurransen, men dersom du er interessert finner du hjemmesiden her.