-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Hummere enn Hummer
I mange år har Kombat i St. Petersburg bygget luksus-militær-SUVer for privatmarkedet. Nå skal de eksporteres til Europa.
Kombat er navnet på et firma som har levert luksus-utstyrte armerte miltærbiler for det russiske markedet i mange år.
Prisen startet på noe over en million kroner, og for inntil en million til kunne du utstyre den både med luksus- og komfort-detaljer, og med armeringsutstyr som gjorde den forholdsvis trygg mot et tank-angrep.
De startet med å bygge om militærbiler, men for godt og vel ti år siden bygget de en helt ny bil opp fra grunnen, egen konstruksjon hele veien, og døpte den T-98.
Kraftig
8,1-liters V8-motoren er hentet fra GM i USA, de 400 hestene sørget for en toppfart på rundt 180 km/t, og med full armering veier den rundt 5000 kg. Da ligger sikkerheten på B7-nivå – som visstnok er veldig høyt. En 7,62 kaliber Kalashnikov bare ler den av.
Motoren kan oppgraderes til 500 hester, det er en rekke utstyrsnivåer på toppen av standard, der vi blant annet finner ventilasjon med flere definerte soner, fullt infotainment-opplegg, en rekke air bags, ABS, stabilitetskontroll og cruise-kontroll, selvfølgelig, og et komfortabelt skinninteriør.
Dessuten har den et utseende, og noen utvendige mål, som gjør at en stor Hummer virker parkert.
Vokser videre
Det har åpenbart ikke vært vanskelig å finne kunder blant industri-folk og banker og sikkerhetsselskap i Russland i disse årene, men nå skal virksomheten utvides, og produksjonen av en ny Europa-utgave er flyttet til Estland, rett utenfor Tallin.
For EU blir den 5,6 meter lange bilen utstyrt med en 6,6-liters dieselmotor fra GM/Isuzu som yter 365 hk. Andre chassiskomponenter fra GM skal, lover produsenten, sikre at bilen ikke blir så veldig lastebilaktig å kjøre, men tvert i mot får skikkelige kjøreegenskaper.
Men fremdeles er det pansringen og luksusen det skal legges vekt på. Og om de ikke vil kunne kalle det den raskeste firehjulsdrevne SUV’en i Europa, kan de i hvert fall trygt påstå at den ser mektigere ut enn Q7.