-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Hummere enn Hummer
I mange år har Kombat i St. Petersburg bygget luksus-militær-SUVer for privatmarkedet. Nå skal de eksporteres til Europa.
Kombat er navnet på et firma som har levert luksus-utstyrte armerte miltærbiler for det russiske markedet i mange år.
Prisen startet på noe over en million kroner, og for inntil en million til kunne du utstyre den både med luksus- og komfort-detaljer, og med armeringsutstyr som gjorde den forholdsvis trygg mot et tank-angrep.
De startet med å bygge om militærbiler, men for godt og vel ti år siden bygget de en helt ny bil opp fra grunnen, egen konstruksjon hele veien, og døpte den T-98.
Kraftig
8,1-liters V8-motoren er hentet fra GM i USA, de 400 hestene sørget for en toppfart på rundt 180 km/t, og med full armering veier den rundt 5000 kg. Da ligger sikkerheten på B7-nivå – som visstnok er veldig høyt. En 7,62 kaliber Kalashnikov bare ler den av.
Motoren kan oppgraderes til 500 hester, det er en rekke utstyrsnivåer på toppen av standard, der vi blant annet finner ventilasjon med flere definerte soner, fullt infotainment-opplegg, en rekke air bags, ABS, stabilitetskontroll og cruise-kontroll, selvfølgelig, og et komfortabelt skinninteriør.
Dessuten har den et utseende, og noen utvendige mål, som gjør at en stor Hummer virker parkert.
Vokser videre
Det har åpenbart ikke vært vanskelig å finne kunder blant industri-folk og banker og sikkerhetsselskap i Russland i disse årene, men nå skal virksomheten utvides, og produksjonen av en ny Europa-utgave er flyttet til Estland, rett utenfor Tallin.
For EU blir den 5,6 meter lange bilen utstyrt med en 6,6-liters dieselmotor fra GM/Isuzu som yter 365 hk. Andre chassiskomponenter fra GM skal, lover produsenten, sikre at bilen ikke blir så veldig lastebilaktig å kjøre, men tvert i mot får skikkelige kjøreegenskaper.
Men fremdeles er det pansringen og luksusen det skal legges vekt på. Og om de ikke vil kunne kalle det den raskeste firehjulsdrevne SUV’en i Europa, kan de i hvert fall trygt påstå at den ser mektigere ut enn Q7.