DR Omoda 5

Cherys bakvei til EU

Kinesiske biler kommer via Italia

Ifølge italienske aviser planlegger kinesiske Chery nå en bakvei inn i Europa. De akter å sette sammen noen modeller i Italia, og derfra skal de sendes ut på det europeiske markedet.

Den som leser europeisk registreringsstatistikk nøye, vil nikke gjenkjennende til et merke som heter DR Motor

Italiensk, men bak initialene finner du flere kinesiske produsenter (spesielt Chery) som sender bilene sine i knocked-down utgaver til Italia der de har blitt satt sammen av Massimo Di Risio siden 2006.

Hvis du syns dette høres marginalt ut, så var salget i fjor på 34.500 biler (opp fra 25.000 i 2022). Og han tjener penger på dem.

Nye modeller

Nå skal virksomheten utvides, det fortelles at to nye modeller skal produseres i Italia (ikke nødvendigvis hos DR): Omoda 5 – en 4,4 meters SUV til 28.000 euro, og Jaecoo 7 – en litt større SUV (akselavstand på 265 cm, to cm mer (!!) enn Omoda).

Begge bilene kommer fra Chery og selges allerede på hjemmemarkedet i volumer som ikke akkurat er egnet til å imponere.

Det planlagte italienske modellutvalget skal ut på markedet med drivlinjer som kan tilfredsstille de fleste: bensin, plug-in hybrid og batterielektrisk.

Bilene er allerede på plass i Russland (hvem snakket om sanksjons-lister?) og det er for lengst gitt beskjed om at de er på vei inn i Storbritannia denne våren, uten et ord om at de skal bli EU-produsert.

DR Omoda 5
DR Omoda 5
DR Omoda 5
DR Omoda 5
DR Omoda 5
DR Omoda 5
DR Omoda 5
DR Omoda 5
DR Omoda 5
DR Omoda 5 tilbys med valgfrie drivlinjer
T1X platform
DR Jaecoo
Powered by Labrador CMS