Peugeot e-Traveller - Foto: Øivind Skar

Prøvekjørt:

Peugeot e-Traveller – familiebuss med begrensninger

Er det mulig å tenke seg mer multifunksjonelle familiebiler enn en van, som eksempelvis Peugeot e-Traveller. Med elmotor koster den vesentlig mindre enn fossilbrødrene, men klare rekkeviddebegrensninger gjør bilen mer egnet som hotellshuttle enn familiefrakter.

Publisert

Først publisert i BilAutofil nr. 2-2022

Det lukter ikke akkurat amerikansk van og status av franske varebiler ombygd til personbiler. Av samme grunn selges det få av dem. Men vent litt: de som først har valgt biltypen og lar funksjon overskygge form og status, elsker bilene sine.

På vei til eksempelvis fotballkamp eller korpskonsert er det kjekt med noen ekstra seter når foreldre som lovet å kjøre ikke møter opp, eller den dagen venner trenger hjelp til flytting: bare å løfte ut andre og tredje seterad, og bagasjerommet gjøres om til minst tre kubikkmeter varerom med flatt gulv.

Så skal det vise seg at også denne medaljen har en bakside hvortil det limer noen opplagte ulemper med rekkevidden som den klart største

I trafikken sitter du høyt med god oversikt, og krysset av i de rette tilvalgsrubrikkene har stort sett varebilstasjonsvognene det samme sikkerhets- og komfortutstyret som vanlige personbiler – som cruisekontroll, to-sone klimaanlegg, elektrisk regulerbare seter, elektriske sidedører og i testbilens tilfelle også headupdisplay og massasje i setene.

Biltypen har naturligvis eksistert i mange tiår, men nå dukker de også opp med elmotor. Tten avgifter og moms priset langt under tilsvarende biler med forbrenningsmotor.

Flott innredning

Med e-Traveller i mellomlang (4,96 meter) og lang utgave (5,31 meter) forsøker Peugeot å nå både private og profesjonelle brukere med ulike innredningsløsninger.

Jeg er ikke i tvil om hvor mye lekrere og mer komfortabel innredningen blir med vendbare seter i andre rad (koster 18.400 kroner ekstra), og klaffebord på skinner mellom de to stolene (pluss 4000 kroner). Slik får de en «konferanseløsning» hvor fire sitter svært godt med arbeids/spise/lekebord mellom seg.

Blir bordet i veien, løftes det ut og legges i bagasjerommet. De to midtsetene snus ganske enkelt 180 grader til 2+2+3 konfigurering i fartsretningen.

Eget klimaanlegg i passasjerseksjonen gjør det enklere å holde rett temperatur i hele bilen. Soltakene dekkes med manuelle gardiner om det blir for lyst. Også sidevinduene kan dekkes til om det måtte være ønskelig.

Mange liker den høye og varebilaktige kjøre/sittestillingen fordi den gir god oversikt i trafikken, og ryggekameraet (elendig kvalitet/dårlig skjerm) gjør parkering av den store bilen forholdsvis enkel.

Kort rekkevidde

Men så skal det vise seg at også denne medaljen har en bakside hvortil det limer noen opplagte ulemper med rekkevidden som den klart største. 75 kWt batteripakke holder normalt til rundt 400 km rekkevidde i vanlige familieelbiler, men selv om e-Traveller med egenvekt på 2065 kg ikke veier særlig mer enn familiestore, elektriske personbiler, yter den kantede og høybygde formen såpass mye luftmotstand at forbruket skvetter i været.

Peugeot oppgir via OFV forbruket til 22,7 kWt/100 km og rekkevidden til 330 km. Toyota er mer edruelig i omtalen av halvbroren Proace og sier 27,30 kWt og 309 km i rekkevidde. I novembervær klarte jeg bare ved forsiktig kjøring å ta forbruket ned til 28,7 kWt/100 km, og endte alltid med et gjennomsnitt på 30 kWt.

Det betyr at jeg aldri var i nærheten av å se 300 km rekkevidde og knapt 250 km. Med 80 prosent oppladet batteri begynte ladeangsten å melde seg allerede etter 150 km på veien.

100 kW

Peugeot oppgir ladefarten til 100 kW. Med lite strøm igjen og kjørevarmt batteri føk ladefarten raskt opp til 93 kW, men falt ganske fort. Fra 22 prosent reststrøm brukte jeg 45 minutter for å laste om bord 47 kWt på Mers 150 kWt lader. Dette holder ikke til mer enn drøyt 150 km kjøring.

Kort rekkevidde på en elbil som i utgangspunktet egner seg til langkjøring diskvalifiserer e-Traveller som storfamiliebil

Så kort rekkevidde på en elbil som i utgangspunktet egner seg til langkjøring diskvalifiserer e-Traveller som storfamiliebil.

Elmotoren på 136 hk/260 Nm i dreiemoment trekker forhjulene og er identisk med pakken i eksempelvis Peugeot e-208/e-2008 samt flere av Opel og Citroëns elektriske modeller.

Man blir snill av å kjøre e-Traveller. I normalmodus ligger 100 hk inne, og med fire voksne i konferanseavdelingen og snaut 2,1 tonn vognvekt blir det hele ganske seigt under forbikjøringer. Så egentlig bør sportsmodus ligge inne hele tiden for å dra nytte av de 136 hestene, men det reduserer rekkevidden ytterligere.

Alle de fem sitteplassene i de to bakseterekkene kan flyttes i lengden og ryggene legges ned. Men for å få grei plass til beina, blir det ikke mye plass til bagasje bakerst, så som konferanse/hotell-shuttle – som bilen mest egner seg som – kommer man ikke utenom den lengste varianten for å få plass til bagasje.

VI SYNES

Peugeot e-Traveller trenger høyere ladefart, større batteri, mer motoreffekt og lavere forbruk for å bli den nyttige familiebilen den er tiltenkt å være.

OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

Peugeot e-Traveller Allure 2

Pris fra:Kr. 481 900
Pris testbil:Kr. 574 300
MotortypeElektrisk
Motor foran136 hk/260 Nm
Batteri75,0 kWt
Lading DC/AC100 kW
Drivlinje1A, forhjulsdrift
0-100 km/t13,1 sek
Toppfart130 km/t
CO2/NOx0 g/km
Strømforbruk22,7 kWt
Rekkevidde (WLTP)330 km
Dimensjoner (L/B/H)496/192/190 cm
Akselavstand328 cm
Bilvekt2065 kg
Bakkeklaring17,0 cm
Tilhengervekt1000 kg
Bagasjerom foranIngen
Bagasjerom bak603-3061 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAP5 stjerner*
*Dieselvaranten. Kilde: Produsent/OFV
Powered by Labrador CMS