e.Go

Tysk mikrobil på børs

Tyskerne har sin egen mikro-elbil. e.GO heter den og har hatt visse problemer med å komme på markedet. Nå har folkene bak bestemt seg, den skal på børs via en såkalt SPAC.

Publisert

Vi hadde studert e.GO på avstand, men på et Bosch-arrangement for seks år siden fikk vi endelig prøve den. Jeg tror jeg var positiv i forhold til de mulighetene en mikroskopisk fireseter med begrensede prestasjoner har for å briljere.

Den gangen skulle den i produksjon året etter. At den ikke kom i 2018 kan man ikke en gang bruke Corona som forklaring på.

Nå har man imidlertid bestemt seg, den skal på børs via et såkalt SPAC som betyr at man slår seg sammen med noe som ikke er noe som helst, bortsett fra at noe har en del penger, og så blir noe notert.

Her heter selskapet Athena Consumer Acquisition og skal tilføre e.GO cirka 235 millioner dollar (den skal noteres i New York, akkurat som alle kinesiske startup-ene) og det nye selskapet blir verdsatt til 913 millioner dollar.

Bloomberg minner om at SPACs var måten å gjøre slikt de par siste årene. Metoden hentet inn 84 milliarder dollar i 2020 og nesten like mye i fjor. I år ligger man foreløpig på 15 milliarder.

Åpenbart litt luft som har gått ut av en eller annen ballong.

Så er det spørsmål om en nesten 10 år gammel konstruksjon med bakgrunn i universitetsmiljøet i Aachen har stor interesse for investorer.

Bilen er for så vidt enestående, finnes det noen andre batterielektriske på størrelse med Smart 4?

57 kW motor, 170 km rekkevidde og 120 km/t og all verdens lade- og oppkoblingsmuligheter.

Rørende billig er den imidlertid ikke: 24.990 euro.

Til nå har de 1000 bilene som har vært levert blitt bygget temmelig primitivt, delvis for hånd. Noen av pengene man håper å få inn nå skal gå til et nytt produksjonsanlegg i Sørøst-Europa.

Nå skal det tilføyes at de har ansatt Neymar jr. som «ambassadør». Er ikke han fra Brasil og spiller for Paris Saint-Germain?

Kanskje ikke direkte målgruppe, men kanskje det er håp om at han skal skaffe penger fra PSG-eieren Qatar til dette prosjektet?

e.Go produksjon

Powered by Labrador CMS