Under 500.000 kroner for Lexus RZ 300e må være bortimot et røverkjøp.

PRØVEKJØRT: Lexus RZ 300e

Luxus på tilbud fra Lexus

Lexus RZ til under 500.000 kroner inkludert vinterhjul og metallic lakk må være et røverkjøp.

Publisert

Å finne en Lexus-eier som klager på bilen viser seg ikke å være lett. År etter år vinner premiummerket, som kun bygger biler i Japan, kundetilfredsundersøkelser over hele verden. Tilfredsheten gjelder ikke bare bilen, men like mye hvordan forhandlerapparatet behandler eierne. Norge er her intet unntak.

Likevel må Lexus finne seg i å stå i køen bak Audi, BMW og Mercedes-Benz når kunder som løfter blikket oppover i nybilhyllene inntar kjøpsmodus. For mange av dem defineres Lexus i betydelig grad som en forfinet Toyota og gir derfor ikke nok status. Dem om det.

Under en halv million

I kampen om kundene i et bilmarked som ser ut til å vri seg ut av de siste års trange tider, og å ha noe å svare med til den betydelige gruppen som handler bil i prisklasse rundt 500.000 kroner, priser Lexus nå innsteget til den forhjulsdrevne varianten av store RZ, 300e heter den, godt under den nevnte halve millionen, og inkluderer både metallic lakk, vinterhjul.

Alt synlig og følbart har Lexus satt egen signatur på.

Ja, RZ 300e deler plattform med Toyota bZ4X og Subaru Solterra og det meste av den øvrige teknologien har de tre felles, men sporene fra donoren finner du intet av inne i bilen. Alt synlig og følbart har Lexus satt egen signatur på. Hvit utvendig og lekkert lysebrunt interiør, materialer som er gode å ta på og god motstand i de fysiske bryterne, fremkalte umiddelbart luksusfølelse som forsterkes av nattlyset som speiler et elegant mønster på dørpanelene. Nærmest fravær av støy og fjæring så komfortabel at en skulle tro understellet skjulte luftfjæring, forsterker velværet i bilen.

Flertallet velger 4x4

Selv om drøyt 100.000 kroner i prisforskjell mellom RZ FWD og AWD har løftet volumet av den forhjulsdrevne, ser det likevel ut til at kunder som kjenner Lexus går for firehjulsdrift og 313 hk framfor den forhjulsdrevne med 204 hk ytelse.

Hvit utvendig og lekkert lysebrunt interiør, materialer som er gode å ta på og god motstand i de fysiske bryterne, fremkalte umiddelbart luksusfølelse som forsterkes av nattlyset som speiler et elegant mønster på dørpanelene.

Med lengde på 4,81 meter, 12 cm lengre enn Toyotas bZ4X, laster RZ 586 liter bak når det forholdsvis store ekstrarommet under gulvet inkluderes. Beinplassen bak førersetet strakk seg til målte 80 cm bak undertegnede (180 cm høy), det nærmer seg målet i langt større biler. Inkludert raus takhøyde er det godt å være passasjer i RZ.

Bakseteryggene med splitt 40/60 på innstegsmodellen kan i tillegg stilles i to trinn, men skiluke mangler. RZ mangler frunk.

Raust utstyrt

Til å være kampanjemodell har importøren utstyrt RZ 300e ganske raust med spyler på ryggekameraet, automatisert rattvarme om funksjonen ikke slås av, elektrisk innvendig åpning av dørene og elektrisk rattregulering, men grunnpakken inneholder ikke headupdisplay, ikke egen klimasone for baksetepassasjerene eller pusser på bakruta. Langlyset kunne med fordel vært både kraftigere og hatt bedre spredning.

(saken fortsetter)

2WD senker prisen, men så langt har de fleste RZ-kundene likevel valgt 4x4.
Den totale kundeopplevelsen er fortsatt Lexus sterkeste kort.
Grei skjermstørrelse, men ikke nødvendigvis så lett å finne fram i programoppsettet.
Konservativ tilnærming til teknologi hos Lexus.
Veldig god plass i baksetet.
Lekker lysspeiling på dørpanelene.
Girvelger med god funksjonsmotstand.
Stort bagasjerom med fleksibel tildekking.

Uansett valg av merke ender de fleste som kjøper såpass stor bil opp med firehjulsdrift og krefter langt utover det man trenger i hverdagen. RZ 300e tar til 100 km/t på åtte sekunder, så å legitimere behov for mer ytelse krever god argumentasjon.

Kjøreprogramvalgene består av økonomi, rekkevidde, normal og sport.

Ingen rekkeviddevinner

I store og påkostede biler forventes både lang rekkevidde og høy ladefart. Lexus RZ 300e vinner ikke på noen av disse punktene, men med testforbruk på 16,9 kWt/100 km skriker ikke Lexusen etter mer strøm før rundt 400 kjørte kilometer. Små hjul, det vil si 18 tommere som standard, forklarer såpass god rekkevidde. Oppgradert til 20 tommer store hjul reduseres rekkevidden umiddelbart.

41 minutter for å lade fra 10 til 80 prosent er ganske langsomt inn mot 2025, men lang ladetid forlenger utvilsomt batteriets levetid og er helt klart en av årsakene til at Lexus garanterer batteripakken i ti år og til en million (!) kilometer.

OPPSUMMERT

Komfortabel og påkostet inngangsbillett fra Lexus til den premiumorienterte elbilverden.

Lexus RZ 300e Executive

Pris fra*Kr. 479 900
Pris testbil*Kr. 479 900
MotortypeElektrisk
Motor204 hk/266 Nm
Drivlinje1A, forhjulsdrift
0-100 km/t8,0 sek
Toppfart160 km/t
Batteri71,4 kWt
Lading DC/AC150 kW
Ladefart 10-80% (oppgitt/målt)35/41 min
Strømforbruk (oppgitt/test)15,0/16,9 kWt
Rekkevidde (WLTP)475 km
Dimensjoner (L/B/H)481/190/164 cm
Akselavstand285 cm
Bilvekt1 987 kg
Nyttelast458 kg
Bakkeklaring19,0 cm
Tilhengervekt750 kg
Bagasjerom586 - 1 515 liter
Bagasjerom foranIngen
Garanti/km5 år/200 000 km
Batterigaranti/km10 år/1 000 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAP5 stjerner (2023)
Kilde: Produsent/OFV/Statens vegvesen.
* Kampanje lev Oslo inkl vinterhjul og metallic lakk.

Powered by Labrador CMS