Fiat Grande Panda spiller på historie og sjarm. Er det nok til å friste norske bilkjøpere?

Fiat Grande Panda - rykk opp i sosial status

Vil du leve Italia-livsstilen, utover å kle deg i Milano-mote, spise pizza og gå i operaen, bør nye Fiat Grande Panda vekke interesse.

Publisert Sist oppdatert

Du trenger ikke ha penger til Boffi-kjøkken eller B&B lounge, for å klatre i sosiale lag. Du kommer langt med en Fiat Grande Panda. 

Her får du en relativt rimelig bil, med masse kulturelle referanser. Nettopp historien bærer nye Grande Panda. «En bil for alle» var grunnideen da Fiat lanserte den første Panda i 1980. 

Modellen ble en suksess, mye takket være designer Giorgetto Giugiaro.

Nå, 45 år senere får du mulighet til å kjøpe etterkommeren, – denne gangen med elektrisk drivlinje.

Grande Panda lanseres med to utstyrsnivåer. Innstegsmodellen RED har en startpris på 238.900 kroner. Toppmodellen La Prima vil være hovedfokuset i Norge, med et tillegg på 25.000 kroner, forteller den norske Fiat-importøren.

La Prima har et høyere utstyrsnivå med blant annet 17’ lettmetalfelger, ryggekamera, oppvarmet ratt, pixel LED-lys og avanserte førerassistentsystemer.

Grande Panda er 3,99 meter lang, og tilbyr romslig plass og smarte løsninger, skal vi tro produsenten. Panda er ikke streng i stilen, slik tyske biler ofte kan være. Interiøret preges av glade farger og gøyale detaljer. Du kan blant annet velge dashbord i bambus-look, laget med ekte bambusfibre.

Til glede for norske kunder kan bilen leveres med hengerfeste.

Kanskje får vi se styreleder i Fiat (Stellantis) Johan Elkann, kjørende i Panda, slik hans morfar, industrimagnaten og stilikonet Giovanni «Gianni» Agnelli.
Gianni foretrakk Panda under sine ferieopphold i St. Moritz.

Nesten borte i Norge

Italia har stolte tradisjoner innen bilindustrien, men Fiat er nesten borte fra registreringsstatestikken i Norge.

Ifølge tall fra OFV er det registrert 33 Fiat personbil så langt i 2025.

Grande Panda og salgsapparatet har en stor oppgave foran seg hvis Fiat igjen skal bli synlig på norske veier.

Teknologi og ytelse

Grande Panda er bygget på Stellantis sin nye Smart-plattform og leveres med følgende spesifikasjoner:

  • Rekkevidde (WLTP): opptil 320 km 
  • Batterikapasitet: 44 kWh 
  • Hurtiglading: opptil 100 kW, 20 – 80 % på under 27 minutter 
  • Ombordlader (AC): 7 kW (11 kW som tilvalg) 
  • Motoreffekt: 113 hk / 83 kW 
  • 0–100 km/t: 11,5 sekunder 
  • Bagasjerom: 361 liter 
  • Hengervekt: 550 kg (tilvalg) 

Du blir kanskje tilgitt tuting og italiensk parkering med en Grande Panda. Har du lyst til å prøve er det nå åpnet for bestilling hos Fiat-forhandlere. Levering forventes å starte til høsten.

Den originale Panda
Powered by Labrador CMS