-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Debut på EICMA
Etter 77 år: Lambretta på el.
Lambrettas nyeste modell heter Elettra. Da kan du vel gjette hva den drives av. Debut på høstens motorsykkel-messe i Milano som ble besøkt av nesten 600.000!
EICMA i Milano demonstrerte tydelig at interessen for tohjulinger ikke er synkende.
To ekstra utstillingshaller i tillegg til arealet de brukte i 2021, og 20 prosent flere tilskuere antyder at motorsykkelen langt fra er død.
Ikke er overgangen til batterielektrisk like utpreget som for bilene heller – fremdeles har man friheten til å foreta seg litt uvørne ting, både som konstruktør og bruker av to-hjulinger.
Selvfølgelig var også årets utstilling full av nyheter, og selv om det vel egentlig ikke ligger innenfor BilNorge sine plikter å bringe dem videre, skal du i hvert fall få den nye Lambrettaen servert.
Gode påskudd
Unnskyldning 1: fordi Lambretta har sterke bilrøtter med Isetta og Iso Rivolta langt der i bakgrunnen.
Unnskyldning 2: fordi det akkurat nå står en utstilling i Kristiansand Kunsthall med en gruppe malere som kalte seg Lambretta da de var aktive på 80-tallet. En aktivitet bladet BIL beveget seg ganske sterkt i utkanten av.
Unnskyldning 3: Fordi den nye Lambrettaen har klare preg av skikkelig cyber-city tankegang.
Bare en slik ting som at hekken på karosseriet kan løftes av en hydraulisk innretning som om konstruktørene har tenkt på scooteren som en kinetisk skulptur.
Den praktiske biten er at man kommer til drivverket og – først og fremst – oppbevaringsplasser. Men wow-effekten er selvfølgelig mye større når du praktiserer den i byen.
Stemningsfullt
Spesielt om du gjør det på natta, for her har konstruktørene tatt mange grep fra bildesignerne og blant annet hentet en del av bilenes mood-belysning og lagt på utsiden.
I mørket ser den ut som en tegning av en scooter i bevegelse. Fargede lysstriper definerer form og fasong på det nye karosseriet – den elektriske scooteren gløder i mørket og LED-fintene fremhever høydepunktene i linjeføringen.
Jeg har sett styrthjelmer i det siste som også begynner å bli ganske lyskunstneriske – her åpner det seg et helt nytt felt for mobile lys-skulpturer i bybildet.
Det er snakk om 15 kW og 4,6 kWt – nok til mer enn fire timer. Lading rett fra veggen og det hele stopper på 110 km/t.
Det snakkes om snarlig debut – men akkurat der stiller jeg svakt. Jeg aner ikke om Lambretta er tysk, italiensk eller indisk i dag, eller hvem som skal lansere den hvor.
Men det varer sikkert ikke lenge før det dukker opp nye detaljer, for denne virket litt annerledes og fortjener litt oppmerksomhet.