-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
En annen slags kineser
Når VI snakker om nye kinesiske merker er det alltid batterielektriske, uten at vi behøver presisere det. Slik er det ikke overalt. I Italia kommer nå et nytt merke, billig, og det forbrenner så godt som noen.
EMC heter den, og modellnavnet er Wave 3.
La ikke det forvirre deg – her er vi i den delen av bilverdenen hvor man trekker opp navn fra en hatt.
Bilen, som omtrent ingen vet omtrent ingenting om, kommer fra noe som heter Yibin Kaiyi Automobile, en fabrikk i Sichuan som på et eller annet vis har noe Chery-bakgrunn.
Bilen importeres av Eurasia Motor med adresse i Palazzolo – ikke langt fra Brescia.
De forteller at de har importert biler fra Kina siden 2005, nå sist fra Great Wall, og fra 2019, Haval.
Bare for at det også skal være klart – jeg har ikke spor av disse merkene på de detaljerte europeiske registrerings-listene fra JATO Dynamics.
På den annen side: Det fullstendig ukjente bilmerke, DR, som også importeres til Italia fra Kina, har solgt cirka 7000 eksemplarer så langt i år.
Obskur, under radaren og ukjent trenger altså ikke bety at det ikke er salgbart.
Wave 3 er 4,4 meter lang, er i Dacia Duster-klassen med en halvannen-liters motor på 113 eller 147 hk (med turbo) som bygges om til GPL når den lander i Italia. Fem trinn manuell, eller automat med rem som imiterer ni trinn.
Målet er 1500 biler per år, med en pickup som backup, og – ganske snart – en batterielektrisk bybil.
Pris: € 22.000 eller 24.400.
Så er du den eneste som vet hva det er, dersom du skulle snuble over en slik under høstferien i Italia.