-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
Møller Bil Bruktbil AS avd. Hvam:
Innkjøper bruktbil
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
En annen slags kineser
Når VI snakker om nye kinesiske merker er det alltid batterielektriske, uten at vi behøver presisere det. Slik er det ikke overalt. I Italia kommer nå et nytt merke, billig, og det forbrenner så godt som noen.
EMC heter den, og modellnavnet er Wave 3.
La ikke det forvirre deg – her er vi i den delen av bilverdenen hvor man trekker opp navn fra en hatt.
Bilen, som omtrent ingen vet omtrent ingenting om, kommer fra noe som heter Yibin Kaiyi Automobile, en fabrikk i Sichuan som på et eller annet vis har noe Chery-bakgrunn.
Bilen importeres av Eurasia Motor med adresse i Palazzolo – ikke langt fra Brescia.
De forteller at de har importert biler fra Kina siden 2005, nå sist fra Great Wall, og fra 2019, Haval.
Bare for at det også skal være klart – jeg har ikke spor av disse merkene på de detaljerte europeiske registrerings-listene fra JATO Dynamics.
På den annen side: Det fullstendig ukjente bilmerke, DR, som også importeres til Italia fra Kina, har solgt cirka 7000 eksemplarer så langt i år.
Obskur, under radaren og ukjent trenger altså ikke bety at det ikke er salgbart.
Wave 3 er 4,4 meter lang, er i Dacia Duster-klassen med en halvannen-liters motor på 113 eller 147 hk (med turbo) som bygges om til GPL når den lander i Italia. Fem trinn manuell, eller automat med rem som imiterer ni trinn.
Målet er 1500 biler per år, med en pickup som backup, og – ganske snart – en batterielektrisk bybil.
Pris: € 22.000 eller 24.400.
Så er du den eneste som vet hva det er, dersom du skulle snuble over en slik under høstferien i Italia.