-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Enda en Spyker-debut
Beklager, vi fulgte ikke ordentlig med i timen da Nye Spyker debuterte i Birmingham i høst. Nok en overmotorisert kit-car – denne gang med adresse i Nederland, tenkte vi, og bladde om til neste side.
Det er selvfølgelig helt umulig å vite hvor alvorlig man skal ta dette, men i alle fall har de lansert en modell nummer to, denne gang på Amsterdam-utstillingen som åpner nå. Det ser ut som det er skikkelige folk som står bak, de har med seg solide samarbeidspartnere på leveransesiden, og de bildene vi har sett tyder på både gode ideer og godt håndverk. Det er til og med folk i vår redaksjon som synes bilen ser tøff ut.
Spyker er et eldgammelt navn, da de sluttet å bygge biler i 20-årene hadde de allerede bak seg en 60 hesters racerbil, 1903-modell, med så unike detaljer som 6-sylindret motor og permanent firehjulstrekk. De hadde en annen plass i Peking-Paris under vesten og de hadde noen praktfulle flymotorer under første verdenskrig.
De hadde også en glimrende konstruktør som het Joseph Valentin Laviolette – en av de få rett etter forrige århundreskifte som tenkte originalt og selvstendig, men med mye fornuft.
Derfor er det jo ganske hyggelig når den nye modellen heter C8 Laviolette (den som ble vist i Brum het bare C8 Spyder). Utstyrt med drivlinje fra Audi A8 – bare det beste er godt nok, men resten er spesielt for Spyker. Til og med rattet og eksosrørene er håndverks-fremstilt, på en slik måte at du merker at det er noe helt for seg selv (loves det). Masse spesialiteter som elektriske motorer som åpner og lukker dørene, En blanding av interiøre luksusomgivelser og Formel 1-teknologi i chassiset er slik det skal være i dag, og ytelsene er selvfølgelig i en egen klasse. 450 hester kan motoren enkelt overtales til å gi, da når vi 100 km/t på 4,5 sekunder og det snakkes om en toppfart på over 300 km/t.
Fra sommeren av skal bilene bygges fra en ny, liten fabrikkbygning. Og i et antall som vel kan gjøre Owners page til en av de minst besøkte sider på hele Internett. Der må du nemlig skrive inn din bils chassisnummer for å komme inn. Og det blir ikke flere enn 10 Spyder og 5 Laviolette som skal bygges i år. Deretter maks 25 biler pr. år.
Men vi vil jo påstå at bilen er kommet akkurat et år for sent. Det er nemlig 76 år siden Spyker sist stilte ut i Amsterdam, og slike begivenheter pleier jo å gi runde tall.
BILDER:
Bilde: Spyker C8 Laviolette forfra
Bilde: Spyker C8 Laviolette bakfra
Bilde: Spyker C8 Laviolette ovenfra
Bilde: Spyker C8 Laviolette luftinntak
Bilde: Spyker C8 Spyder bakfra
Bilde: Spyker C8 Spyder åpen