VW Eos:
Helårscabriolet for kvinnehjerter

Skal du ha luft i håret i en VW har du to valg

Publisert Sist oppdatert

Volkswagen Eos

Først publisert i BIL 7 - 2006.

På små 25 sekunder forvandles bilen fra coupé til cabriolet – eller omvendt. En drøss motorer flytter ståltaket (som faktisk også har et soltak) og legger det pent ned i bagasjerommet. Du bare trykker på en knapp mellom forsetene og så blir jobben gjort. Herlig når alt virker. Men neppe den helt samme fornøyelse når bilens tredje eier opplever at noen av motorene og hydraulikkpumpene ikke helt snakker samme språket.

VW Eos skal bli Norges mest solgte cabriolet, ifølge importøren. I år er det 170 som skal vise seg fram i en slik bil, 50 er allerede solgt til VWs egne forhandlere – og mange blir nok "konebil". For de som mener å ha greie på cabriolet, hevder at dette er biltypen som får kvinnehjerter til å smelte. Halvparten av de som legger fra 350.000 til 400.000 kroner på bordet for en Eos skal være kvinner.

Kundene beskrives som "individualister med fokus på bilers kjøreopplevelser, høyt krav til bilens sportslige og dynamiske egenskaper, de vil være statusorientert og alderen er 35 år pluss." Kanskje må de også elske å vise seg fram – for ingen kjøper en slik bil for å være anonym.

Kvinnebil? Kanskje om man ikke krever plass til bagasje. Glem frakt av barnevogn eller trehjulsykkel. Da er det kanskje en trøst at tilhengerfestet koster 7700 kroner og er avtagbart.

Glatt uten særpreg

VW Golf cabriolet ble en klassiker da den ble lansert i 1979. Det var en åpen bil ulik alle andre. Med canvas-tak og ved å utnytte masseproduksjon, var bilen billig. Det er fortsatt en av Norges mest ettertraktede bruktbiler.

Det kommer ingen ny Golf cabrio, Eos skal få råde grunnen. Den er en blanding av cabriolet, coupé og roadster. En helårs åpen bil – med plass til fire personer. Designen er internasjonal glatt, slik moderne coupé-cabrioleter gjerne blir, vi har sett mange etter hvert; Peugeot 307 CC, Renault Mégane CC og Opel Astra TwinTop er de naturlige konkurrentene i akkurat denne klassen. Bilen leveres med bensinmotorer på 115, 150 og 200 hk samt dieselmotor med 140 hk. Mest solgt blir nok 2,0-liters motor med 150 hk.

Hvert år er det litt over 1000 nordmenn som setter seg bak rattet i sin nyinnkjøpte cabriolet. Salget har økt, og mange blir én-sesong-eiere. For mange er cabriolet en erfaring av typen "det var det". Klimaet her på berget er ikke akkurat skapt for åpne biler – det kan likevel være andre grunner til at det ikke registreres cabrioleter i Finnmark. Der er myggen åpne bilers fiende nummer én.

Det er ikke mange cabrioleter man kan kjøre i 100 km/t uten at det trekker på nakke og skuldre. Eller at det er så mye vindstøy at man verken kan snakke med sidepersonen eller lytte på radio. Eos har lettvinte løsninger for å skjerme mot både støy og trekk. Det er bra, for hvordan kjenner du en person som kjører cabriolet? Jo, han eller hun snufser og er litt forkjølet hele sommeren.

Kort om bilen:

Pris: kr. 397.060.
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1984 ccm. 110 kW (150 hk) v/6000 o/min. 200 Nm v/3500 o/min. Mål og vekt: LxBxH: 441 x 179 x 144 cm. Akselavstand: 257,8 cm. Egenvekt m/fører: 1556 kg. Totalvekt: 2010 kg Dekk: 215/55R16 W. Bagasjerom: 380 liter (205 som kabriolet) (VDA). Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 9,8 sek.
Toppfart: 210 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,82 l/mil.
CO2-utslipp: 199 g/km.
Konkurrenter: Opel Astra TwinTop, Peugeot 307 CC, Renault Mégane CC, VW Beetle cabriolet og (snart) Ford Focus CC.

Powered by Labrador CMS