Europa sank med nesten 2 %

Tyskland var det eneste store bilmarkedet i Europa hvor salget økte i fjor. Men ikke nok til å hindre en samlet tilbakegang på 1,7 prosent.

Publisert Sist oppdatert

I mai var registreringene høyere enn året før, det samme gjentok seg i august. Det er de to lyspunktene vi hadde i fjor – lyspunkter dersom vi sier at økende bilsalg er en bra ting. For de med omvendt oppfatning har 2011 vært et godt år.

Ikke bare har det vært nedgang når vi ser på året totalt, men nedgangen har vært økende. Fra en pluss på 7,7 prosent i august var vi nesten jevnt med 2010 i september.

Oktober viste 1.8 prosent ned, november minus 3,5 og i desember endte vi 6,4 prosent lavere. Det skal bli spennende å se om denne økningen fortsetter inn i det nye året.

Det er ganske åpenbart at det er oppmerksomheten rundt enkelte lands økonomiske problemer som har fått innbyggerne der til å begrense forbruket.

Hvis vi ser på desember, som hadde mange store oppslag om akkurat dette, gikk Portugal 60 prosent tilbake, Hellas 50, Spania bare med 4, men for hele året ligger de nesten 18 prosent bak, Frankrike 18 og Italia 15.

Og det er disse store landene som teller, for på en rekke av de mindre markedene var det fremgang – mange steder sågar en meget solid fremgang.

I tillegg til de landene vi nettopp har nevnt er det bare Polen, Romania, Slovenia og Storbritannia som har nedgang for hele året. Resten, inkl. EFTA viser fremgang. Tyskland sågar med 8,8 prosent, så de er godt over 3 millioner personbiler igjen.

Totalt ble det solgt 953 108 nye personbiler i EU27 i desember (1 018 434) og hele året endte på 13 111 209 (13 343 302). I tillegg kom det 462 341 fra oss og resten av EFTA, i desember alene la vi på med 42 296. Henholdsvis 8,8 og 9,2 prosent over 2010.

Hvis vi ser på EU pluss EFTA er det bare Volkswagen-gruppen som har økt blant de store, men også BMW og Daimler viser pluss, sammen med noen av de importerte.

Europas største er imponerende, Volkswagen selv økte med 9 prosent, Audi med 9,1, Seat med 1,2 og Skoda med 6,1 – samlet leverte gruppen 1 682 429 biler - opp 7,8 prosent. Selv Bentley/Bugatti/Lambo økte, fra 1 971 til 2 196 biler.

Både Peugeot og Citroën sank med henholdsvis 9,4 og 8 prosent, og både Renault og Dacia sank. Men som så mange andre kunne de vise til andre markeder og fortelle at faktisk hadde den globale omsetningen økt i fjor.

I 2010 solgte Renault 37 % av produksjonen sin utenfor Europa, i fjor var andelen 43 prosent. Med et globalt salg på 2,7 millioner biler lå de 3,6 prosent foran året før.

GM er nummer fire i Europa, de holdt egentlig nedgangen i sjakk, med minus 1,9 prosent presterte de omtrent som markedet, mens Ford sank med 2,9 prosent.

Fiat, som sammen med de to franske er mest eksponert mot land med betalingsvansker, ramlet hele 12 prosent som gruppe, mens Fiat-merket raste med 17,2. Alfa Romeo og Jeep økte, mens «andre», som også inkluderer Maserati og Ferrari, sank med 55,5 prosent.

BMW økte med 5,1 prosent, Mini med 19,1 - og dermed økte gruppen med 7,7. Hos Daimler gikk gruppen frem med 0,4 prosent. Mercedes økte med 1,0 mens Smart gikk tilbake med 3,9.

De to siste europeerne (selv om de eies av ikke-Europa selskaper) gikk også i pluss. Volvo med 10,6 og Jaguar Land Rover med 4,0. Men der var det Land Rover som økte (11,5 prosent) mens Jaguar gikk tilbake med 14,7 prosent.

Egentlig kan vi vel snart også kalle Nissan for en europeer (selv om de eies av et ikke-Europa selskap). Ca. 70 prosent av bilene de selger her bygges i Europa. Merket selv økte i hvert fall med 13,7 prosent i fjor.

Toyota, derimot, gikk tilbake – med 6,3 prosent, mens Lexus økte med 53 (til 27.000 biler) og dermed ble gruppens resultat på minus 6,3.

Så kan vi ta resten ovenfra og ned: Kia økte med 11,8 prosent, Hyundai med 11,5 og Mitsubishi med 6,7. Suzuki sank med 8,6, Honda med 20,1 og Mazda med 24,8 prosent.

SE ALLE DETALJER

La oss avslutte med en liste som viser hvor i utakt Norge er med resten av Europa når det gjelder bilvalg:

Her skal du få markedsdelene (MA) i EU27 pluss EFTA og ved siden av ser du markedsandelen i Norge. Hadde vi laget grafiske kaker av dem hadde forskjellene vært iøynefallende.

Powered by Labrador CMS