-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Skoda Felicia LXi 1.3
Når Skoda Felicia nå fremstår i ny drakt, er hun straks blitt et alternativ til mer moderne konkurrenter. Hun står seg godt, selv om det er lite nytt under kjolen.

Først publisert i BIL 10 - 1998.
Felicia er oppgradert og modernisert på en rekke punkter, blant annet med to kollisjonsputer og en ny front som understreker at Felicia og Octavia hører til samme familie. Likevel kan det ikke skjules at bilens konstruksjon ikke er av ny dato. At rattet ikke kan reguleres i noen retning, er i dag uvanlig selv i denne prisklassen. Det samme gjelder mangelen på sentrallås.
Her i Felicia har dessuten moderniseringen ført til at det nå ikke finnes noe hanskerom. To kollisjonsputer betyr at det ikke er noen lukkede rom til å legge småsaker i, bare dørlommene og det åpne trauet på midtkonsollen.
Derved er vi stort sett ferdige med bilens negative sider. Riktignok er 1,3-literen den gamle Skoda-motoren med sideliggende kamaksel og støtstenger, men det er ikke noe å utsette på måten denne trauste aluminiumkonstruksjonen gjør jobben sin på. Det høres riktignok litt knakking fra støtstengene – når jeg vet hva jeg skal høre etter – men akselerasjonen får så absolutt godkjent karakter, selv sammenlignet med helt moderne konkurrenter. Gearkassen er tett og presis og i fin harmoni med motoren. Bensinforbruket viser også hyggelige tall. Vi forstår hvorfor Skoda-forhandlerne liker å hevde at denne "eldste aluminiummotoren som fortsatt er i serieproduksjon er betydelig undervurdert".
Fra plassen bak rattet oppleves dashbord og instrumenter som enkle, men gir god oversikt. Førersetet på vår Felicia hadde ikke høyderegulering, men det er standard på bilene som leveres nye når dette leses. Lårstøtten i førersetet er fullgod, men sidestøtten i ryggen kunne vært bedre. Benplassen i baksetet er brukbar, og to hodestøtter indikerer at det er grei plass til fire i bilen. Med tre voksne i baksetet blir det ikke bare trangt, bilen synker noe ned bak og blir merkbart understyrt. Bagasjerommets volum tillater ikke den helt store ferieutskeielsen.
Normalt støynivå
Fjæringen er forholdsvis hard, og på dårlig vei jobber ikke hjulopphenget spesielt stille. Det både kjennes og høres at bilen kjører på småhullete vei. Når det er sagt, må vi minne om at det ikke er god støydemping som generelt særpreger biler i 130.000-kronersklassen. På den annen side; på landeveien med normalt asfaltunderlag tillater Felicia at vi kan føre en samtale uten at det er nødvendig å heve stemmen.
Alt i alt er verken støy eller komfort på et slikt nivå at jeg kvier meg for en langtur bak rattet. På begge disse områdene står bilen seg godt mot andre og mer moderne biler i samme prisklasse. Jeg kusker mer enn gjerne Felicia i fire timer mellom hver kaffepause – jeg fryder meg sammen med lommeboken.
SKODA FELICIA LXi 1.3:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med sideliggende kamaksel og støtstenger, to ventiler pr sylinder. Kompresjon: 9,5:1. 1289 ccm. 50 kW (68 hk) v/5000 o/min. 106 Nm v/2600 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Skiver foran, tromler bak. ABS.
Dekk: 165/70SR13.
Mål: Lengde: 388,5 cm. Bredde: 163,5 cm. Høyde: 142,0 cm. Akselavstand: 245,0 cm. Sporvidde f/b: 142/138 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1010 kg. Tillatt totalvekt: 1420 kg.
Volum: Bagasjerom: 270 liter (VDA). Tank: 42 liter.
Aks. 0 - 100: 13,5 sek.
Toppfart: 162 km/t
Forbruk by: 0,93 l/mil
Forbruk landevei: 0,51 l/mil
Forbruk snitt: 0,67 l/mil
Pris: kr 126.500,-
Forbruk i følge 93/116EU