-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Mazda MX-5 på italiensk
Mazdas Miata debuterte endelig som Fiat-versjon i Genève. Fiata? Men ikke bare det, Abarth viste at nå mener de virkelig alvor. Hva sies om 300 hk og rally-spesifikasjoner?
At Fiat skulle komme med den tiltrekkende japanske roadsteren har vært kjent lenge, og at Fiat har hentet tilbake det legendariske 124 Spyder-navnet har også vært god kommunisert.
Den amerikanske utgaven møtte vi i Los Angeles i november, men Europa-premieren skjer altså nå i Genève.
Merkevare
Selvfølgelig har det også vært mistanker om at det ville komme en Abarth-versjon nå som merket igjen er blitt helt selvstendig, med eget VIN-nummer og egen daglig leder og egen base i Torino de jobber ut fra.
Men at de skulle ta den så langt, visste vi ikke.
De har sin vanlige utgave, der de pynter opp med typiske Abarth-signaturer, som svart motorpanser og blokka skjermer, og den har den samme 1,4-liters turbo-fireren som Fiat-versjonen har, bare at bak Abarth-fronten leverer den ut 170 hester – 10 mer enn hvis den heter Fiat.
Og akkurat som hos Fiat kan du velge mellom seks trinn, enten automat eller manuell, men i tillegg følger det med spesielle Brembo bremser, spesielle Bilstein dempere og – litt nedtur – spesiell Rekord Monza eksos.
Hvorfor nedtur?
Sporty
Jo, tradisjonelt var jo Abarth først og fremst en produsent av eksos-systemer. Marmete Abarth var kjent over hele verden (og ble solgt i Norge fra en butikk i Suhmsgate, Oslo). Rart at de nå ikke setter sitt eget stempel på denne viktige detaljen.
Nå er det ikke snakk om virkelig villskap med disse spesifikasjonene, 230 km/t og 0-100 på 6,3 for eksempel. Men bilen har en Sport-knott, og alle elektroniske systemer kan overstyres – det burde gi noen muligheter for moro.
Masse aero clip-ons, svære luft inn- og uttak og 17 tommere, pluss et interiør i Alcantara med mindre ratt og hull i pedalene («hvert gram teller») gjør at du er hevet noen etasjer over vennene i den vanlige Fiaten.
Jeg like forresten navnet på fargene: Turini 1975 White, Costa Brava 1972 Red, metallic, Isola d'Elba 1974 Blue, Portogallo 1974 Grey og San Marino 1972 Black. Om ikke annet så oppfordrer de deg til å lese deg opp på rallyhistorikken.
Hellig grunn
Men det er når vi kommer til Abarth 124 Rally vi virkelig beveger oss inn på hellig grunn. Her er motoren byttet ut en med 1,8 liter, montert lenger bak og lenge ned i ramma, så det er virkelig gjort inngrep her.
Sammen med en skikkelig bialbero, turbofirer på 300 hester, får du fullt bur og masse typisk sportsutstyr, det hele bygget opp rundt FIAs R-GT reglement. 6-trinns klikk-klakk-kassen overfører bakover til en skikkelig sperrediff, og du befinner deg plutselig i Monte Carlo Rallyet, 1976 – siste gang 124 Abarth deltok offisielt.
Litt sentimentalt til slutt, men dette henger nok sammen med at Abarth nå har fått en skikkelig Classic-avdeling, der de blant annet «autoriserer» gamle Abarther.
Denne nye deltakeren hadde prosjektnummer 139 under hele prosessen. S for Sport og E for Eksperiment – samme betegnelser som Carlo Abarth brukte.
139 er prosjektnummer som følger rett etter hans siste. Del det på de 67 årene siden han startet selskapet og – på tross av et veldig langt opphold – har Abarth kommet opp med 2 prosjekter i året i snitt.
Også noe man kan være virkelig stolte av.