-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Ny Panda følger oppskriften
Nå er Fiats egne bilder av tredje generasjons Panda kommet. Endringene er omfattende, men ikke radikale.
Da den nåværende Pandaen kom for åtte år siden var den radikalt forskjellig fra den opprinnelige. Den rare lille kassa, med flat frontrute og meget enkel både interiørt og eksteriørt blir fremdeles regnet som et av Giorgetto Giugiaros mestervek.
Den bilen var virkelig minimalisme i praksis.
Så kom den nye Pandaen. Praktisk og full av ukonvensjonelle løsninger, men den var meget mer bil – i konvensjonell forstand.
Vi kan trygt si at den nye Pandaen, som debuterer i Frankfurt, er en utvikling av denne siste. Selv om det vel ikke er en eneste plate som er felles mellom denne og dagens karosseri er det allikevel enkelt å se at det er en Panda. Den er fremdeles høy, den har fremdeles minimale overheng, den har fremdeles den karakteristiske tredje ruten på siden
Alt foran frontruta er avrundet meget mer tydelig enn før. Også vinduene virker som de byr på flere kurver. Samtidig som bakruta sklir sømløst over i de vertikale baklysene og får det hele til å virke meget bredere – bakfra i hvert fall.
Med 365 cm i lengden har bilen vokst 11 cm. Den er også blitt bredere, det er ikke bare en optisk bløff – 164 er 5 cm mer enn den gamle. Og høyden på 155 cm er marginalt mer enn forgjengeren. Også bagasjerommet på 225 liter er nesten 20 prosent mer enn i den gamle.
Akselavstanden er det imidlertid ikke gjort noe med.
Tre motoralternativer i starten: To Twinair besninmotorer på henholdsvis 65 og 85 hk, i tillegg til en 69 hesters diesel. Flere motorer skal komme senere, blant annet 75 hesters Multijet.
Innvendig kan det se ut som om dashbordet og instrumentene er endret. Og det stemmer, man har forsøkt å legge inn flere kurver i designene der også.
Men innholdet og layouten er akkurat som i den gamle. Det samme er det gode utvalget i skuffer og skap – man finner alltid et passende sted der man kan legge fra seg det man skal legge fra seg.
Sikkerhetsnivået er heller ikke endret mye fra den gamle modellen. ABS og ESP finnes, Isofix også, men når det kommer til disse oppblåsbare putene er det bare fører og forsetepassasjeren som får glede av dem – de har hver sin rett forfra og fra siden.
Et aktivt bremsesystem skal imidlertid komme neste år, akkurat som Dualogic, det robotiserte girskiftesystemet. Selvfølgelig vil også 4x4-varianten dukke opp om ikke så lenge.