Fiat Stilo Multi Wagon

Fiat vil slåss. Stilo er valgt som våpen. Nå går de til kamp med en stasjonsvogn som de mener er mer enn det – den er en multivogn.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i BIL 12 - 2002.

Med Stilo Multi Wagon prøver Fiat å kombinere stasjonsvognens beste egenskaper med noen av flerbruksbilens. Fiat forventer mye av Stilo. Den er viktig i kampen for å gjenreise Fiat som merke. Etter lang tid med store økonomiske problemer og sviktende tillit, er det viktigere enn noensinne å presentere biler som treffer kundene i hjerteroten. Når Stilo-programmet nå utvides med Multi Wagon, er det 600.000 potensielle europeiske stasjonsvognkunder, og over en million kjøpere av flerbruksbiler som er målgruppen. Bilen skal treffe i begge leire, og Fiat-ledelsen mener det er realistisk å slåss i et marked som totalt utgjør 800.000 solgte biler i Europa.

Funksjonell
Når Fiat Stilo Multi Wagon kommer i salg i Norge rundt påsketider neste år, er det eneste som foreløpig er sikkert at den blir konkurransedyktig priset i forhold til konkurrentene. Hva basisversjonen kommer til å inneholde av alle de tilgjengelige finessene og utstyr, er ikke klart ennå. Men den får helt sikkert minst 4 kollisjonsputer (8 kan leveres), manuelt klimaanlegg og blokkeringsfrie bremser med EBD, ASR og MSR – hvilket betyr elektronisk bremsekraftfordeling, antispinnregulering og elektronikk som forhindrer at drivhjulene mister veigrepet ved brå nedgiring. Siden alle bilene i Norge får klimaanlegg som standard, betyr det at de samtidig får et av de to rommelige hanskerommene med kjøling. Praktisk!

En av grunnene til at bilen har fått sitt navn, er den funksjonelle innredningen. Setene kan angivelig danderes i mer enn 50 ulike konfigurasjoner, og det kan leveres inntil 20 oppbevaringsrom og koppeholdere. Det delte baksetet (1/3 - 2/3) kan i noen versjoner skyves frem eller tilbake individuelt hele 16 cm, og ryggvinkelen kan reguleres. Med seteryggen nedfelt, er gulvet helt flatt. Og for å muliggjøre transport av lange gjenstander, kan også passasjerseteryggen foran felles ned. Det gir plass til drøye 2,5 meter lange saker, og fortsatt er det plass til to passasjerer bak.

Bagasjerommet er ekstremt ryddig, med flatt gulv og rette vegger. Hjulopphenget bak er konstruert med liggende støtdempere. Dermed stjeler de ikke bagasjeplass. 510 liter med baksetet i bakre posisjon, er bra. 550 liter med setene i fremste posisjon er enda bedre. Bakvinduet lar seg åpne.

Multi Wagon er drøyt 4,5 meter lang, like lang som en Skoda Octavia stasjonsvogn. Baksetepassasjerene har det meget rommelig – det er faktisk fortsatt mulig å sitte rimelig bekvemt selv om setene er helt i fremste posisjon.

Personlige løsninger
Stilo MW har de samme elektroniske skreddersøm-mulighetene som standard Stilo, noe som blant annet innebærer mulighet for personlig innstilling av hvilke dører som åpnes med fjernkontrollen, og du kan sette dine personlige fartsgrenser, regulere følsomheten på sensoren som tenner nærlysene i skumringen eller den som får vindusviskeren til å starte når regnet begynner å falle, for å nevne noe.

Bilen får fire motoralternativer, to bensin og to diesel. Den serveres i tre utstyrsnivåer; Actual, Active og Dynamic. Fiat tar sikte på å produsere oppunder 60.000 Stilo Multi Wagon neste år, det er ca. en femtedel av den totale planlagte Stilo-produksjonen.

DETTE ER FIAT STILO MULTI WAGON:

Lengde: 451 cm. Bredde: 175 cm. Høyde: 157 cm. Akselavstand: 260 cm. Sporvidde f/b: 151,4/150,8 cm. Bagasjeromvolum: 510-1480 liter. Tankvolum: 58 liter.
Forbruk i følge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS