-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Unijet blir Multijet
Multijet er betegnelsen vi vil se på alle Fiats dieselmotorer i årene fremover.
![Unijet blir Multijet](https://image.bilnorge.no/172843.webp?imageId=172843&width=960&height=616&format=jpg)
Først publisert i BIL 3 - 2003.
Fiat Stilo blir den første bilmodellen som kommer til Norge med 1.3 Multijet 16v under panseret. På litt lengre sikt vil motoren, som Fiat har utvikle samarbeid med GM, være på plass også i Fiat Punto og Opel Corsa. Maksimal ytelse er 70 hk ved 4000 o/min,mens maksimalt dreiemoment, 180 Nm, er på plass allerede ved 1750 o/min.
Motoren, som får sin publikumspremiere under Genèveutstillingen i disse dager, er i utgangspunktet utviklet for bruk i småbiler, men Fiat bekrefter at den senere vil komme også med større sylindervolum og høyere ytelse.Det er lagt ned mye arbeid med å redusere dimensjonene i forhold til tidligere motorer. I kjøreklar stand veier den firesylindrede 1,3-literen bare 130 kg. Forbruket er angitt til å ligge i området 0,4 til 0,45 liter/mil, avhengig av bilens vekt. Det betyr at motoren tilfredsstiller utslippskravene i Euro4-normen.
Et viktig element i utviklingen av Multijet-motoren er et nytt elektronisk styringssystem som gjør det mulig å oppnå inntil tre drivstoffinnsprøytinger – med ulik drivstoffmengde – under hver forbrenningssyklus. Tidligere har det bare vært mulig å få til én for-innsprøyting før hovedinnsprøytingen. Med det nye styringssystemet er tiden mellom hver innsprøyting redusert fra 1500 til 150 mikrosekunder, og det er mulig å få en etterinnsprøyting også. Dermed er det mulig å utnytte kombinasjonen av drivstoffmengde og luft i sylinderen på en mer effektiv måte, avhengig av motorpådraget, samtidig som utslippene reduseres.
Når motorens arbeidstemperatur er under 60 grader og når belastningen er lav, arbeider innsprøytningsystemet med to små og en stor injeksjon, i meget rask rekkefølge. Når momentbehovet øker, arbeider systemet med to innsprøytinger, en liten og en stor. Ved høyt turtall og maksimalt dreiemoment, er én stor innsprøytning nok. Under normal landeveiskjøring med varm motor er det tre innsprøytninger som gjelder; En liten, en stor og en liten i rask takt.