-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Bilia X:
Plassjef, XPENG Lørenskog
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fiat jubilerer
125 år og smiler til fremtiden
«Smiling to the Future» var mottoet for Fiats 125-års feiring i Torino nylig. Skjønt feiring? Skal vi si at tidene har forandret seg?
Fiat hadde ord på seg for å være blant de rauseste bilprodusentene den tiden vi fremdeles skrev årstallet med 19 først.
Det er vel for eksempel ingen annen produsent som har hatt like mange «Årets Bil» som nettopp dem – uten at det nødvendigvis gjorde store inntrykk på registreringstallene.
For tidlig ute
Jeg har vært med på å komme en dag for tidlig til en lansering. Da hadde de restaurert et slott ute på landsbygden og jeg ble plassert mutters alene i en enorm spisesal der de kjørte generalprøve på en 14-retters middag mens en strykekvartett oppe på en hylle på veggen spilte musikk fra barokken. Dagen etter var det 300 personer der.
En annen gang hadde de restaurert et palass på Canal Grande i Venezia – var det den første Pandaen tro? Og for noe såpass banalt som facelift av Croma hadde de kjøpt hele Monte Carlo. 40 kvadratmeter i Hotel de Paris og balkong ut mot Casinoet er liksom ikke hver dag.
Fly-bro med 747 til både Brasil og Florida tilhører også Fiats lanseringshistorier, for ikke å snakke om de som ble gjort på hjemmebane. For eksempel Punto. Det fantes ikke en butikk, ikke et serveringssted i hele Torino som ikke var dekorert med Punto-modeller og Punto Merch.
Du kan trygt si at listen er lagt litt lavere nå.
Grunn til feiring
125 år er jo egentlig noe å feire – det er ikke mange bilprodusenter som har holdt på like lenge – og Fiat feiret.
Dels ved å vise den kommende Grande Panda som jo egentlig har vært lekket ganske solid i forveien og dels ved å lansere en helt ny modell.
Si velkommen til Fiat 500 Giorgio Armani!
Er det bare jeg som se ironien her?
Selv om bilen ble lansert så langt tilbake som 2007, er den fremdeles noe av det hippeste og mest gatesmarte av de urbane småbilene. En ekte Torino-barn.
Giorgio Armani er ikke en gang fra Piemonte, han er fra Emilia-Romagna og har hele sitt aktive liv jobbet i Milano. Gatesmart er kanskje ikke det første som slår meg når jeg tenker på ham – dessuten feirer også han år i år.
90!
Det er noe her jeg ikke får til å stemme.
Kjøring på taket
Feiringen i Torino hadde sentrum i det gamle Lingotto-komplekset – en gang en bilfabrikk på høyde med de mest moderne amerikanske. Et arkitektonisk mesterverk med den berømte prøvekjøringsbanen på taket.
Blant de mange fest-talerne fant vi selvfølgelig også Olivier Francois, Fiat-sjef i Stellantis og gruppens Chief Marketing Officer som bl.a. sa:
– Våre kunder vil ha ikoniske bybiler som folk har råd til, nøysomme kompakte biler, mobilitet for hele familien, varebiler og – sist men ikke minst – Abarth for moro og glede. Og det er jo akkurat det vi tilbyr.
Men det skal det åpenbart bli slutt på, for han fortsatte:
– I dag presenterer vi Fiats comeback til global mainstream ved å bygge på 3 pilarer: Italiensk design og utvikling, global plattform og lokal relevans – og Grande Panda er det første eksemplet på den nye globale familien.
Det hører med til 125-årshistorien at Fiat er også partner i noe som heter «Turin. 2004 Capital of Business Culture» hva nå det måtte være.