-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Kan koste deg tusener
Tenk på vindusviskerne i kulda
Ekstremkulda vil kunne skape problemer for mange bileiere. Et av disse er vindusviskermotorer som ryker idet folk starter bilen på morgenen med vindusviskere som er frosset fast i frontruten.
Moderne biler har gjerne sensorer som starter vindusviskerne ved behov, men når det er sprengkaldt bør du ta noen enkle grep når du parkerer bilen for kvelden.
– Det er fort gjort å glemme å slå av viskerne når man parkerer for kvelden. I løpet av natten fryser viskerne fast, og når man så starter bilen i kulda på morgenen, uten å løsne viskerne først, ryker gjerne vindusviskermotoren, sier Torbjørn Brandeggen, kommunikasjonsrådgiver i Tryg Forsikring.
Årsaken er at vindusviskermotoren ikke klarer å rive løs viskerne dersom de henger fast i tykk is på bilruta. Noen opplever at bladene rives rett av, mens andre sitter igjen med en brent og ødelagt vindusviskermotor.
– Mange tror at dette dekkes av bilforsikringen, men det gjør det ikke. Kravet for dekning er en plutselig og ytre påvirkning, og frost og snø er ikke akkurat tilfeldig i vinter-Norge. Å skifte vindusviskermotor kan koste tusenvis av kroner, og det er sure penger å betale for noe man enkelt kan unngå, sier Brandeggen.
Å kjøre uten fungerende vindusviskere er uforsvarlig, og kan medføre bot fra politiet. Det beste er å skrape løs viskerne fra den nedfrosne ruta før man starter bilen, men i sprengkulda er mange fristet til å starte motoren først for å få opp varmen inne i bilen.
– Gjør det til en vane å slå av vindusviskerne og vipp dem ut og løs fra ruta når du parkerer for kvelden i vinterkulda. Da unngår du fastfrysing, det er lettere å skrape frontruta og viskerne forblir uskadd og varer gjerne lengre, tipser Brandeggen.