-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Kan koste deg tusener
Tenk på vindusviskerne i kulda
Ekstremkulda vil kunne skape problemer for mange bileiere. Et av disse er vindusviskermotorer som ryker idet folk starter bilen på morgenen med vindusviskere som er frosset fast i frontruten.
Moderne biler har gjerne sensorer som starter vindusviskerne ved behov, men når det er sprengkaldt bør du ta noen enkle grep når du parkerer bilen for kvelden.
– Det er fort gjort å glemme å slå av viskerne når man parkerer for kvelden. I løpet av natten fryser viskerne fast, og når man så starter bilen i kulda på morgenen, uten å løsne viskerne først, ryker gjerne vindusviskermotoren, sier Torbjørn Brandeggen, kommunikasjonsrådgiver i Tryg Forsikring.
Årsaken er at vindusviskermotoren ikke klarer å rive løs viskerne dersom de henger fast i tykk is på bilruta. Noen opplever at bladene rives rett av, mens andre sitter igjen med en brent og ødelagt vindusviskermotor.
– Mange tror at dette dekkes av bilforsikringen, men det gjør det ikke. Kravet for dekning er en plutselig og ytre påvirkning, og frost og snø er ikke akkurat tilfeldig i vinter-Norge. Å skifte vindusviskermotor kan koste tusenvis av kroner, og det er sure penger å betale for noe man enkelt kan unngå, sier Brandeggen.
Å kjøre uten fungerende vindusviskere er uforsvarlig, og kan medføre bot fra politiet. Det beste er å skrape løs viskerne fra den nedfrosne ruta før man starter bilen, men i sprengkulda er mange fristet til å starte motoren først for å få opp varmen inne i bilen.
– Gjør det til en vane å slå av vindusviskerne og vipp dem ut og løs fra ruta når du parkerer for kvelden i vinterkulda. Da unngår du fastfrysing, det er lettere å skrape frontruta og viskerne forblir uskadd og varer gjerne lengre, tipser Brandeggen.