100 km/t gir ingen økte ulykker

- Trafikanter skal oppleve at fartsgrensen er tilpasset forholdene på veien. På motorveistrekninger som er spesielt trygge er det derfor riktig at fartsgrensen er 100 km/t.

Publisert Sist oppdatert

Tallet på ulykker med personskade endrer seg ikke på strekninger der fartsgrensen blir økt til 100 km/t, men ulykkesmønsteret endrer seg noe, går det fram i rapporten. Mens det blir flere utforkjøringsulykker, blir det færre ulykker i forbindelse med skifte av felt og påkjøring av hindringer.

I 2001 fikk Vegdirektoratet klarsignal fra Samferdselsdepartementet til å starte et forsøk med fartsgrense 100 km/t på to strekninger på E6 i Akershus. Forsøksordningen er senere utvidet med flere strekninger. I november 2003 godkjente Samferdselsdepartementet et forslag fra Vegdirektoratet om en varig ordning med 100 km/t på motorveier med særlig god standard.

- Høyere fartsgrenser på de beste veiene må ses i sammenheng med de forsøkene som Statens vegvesen har gjort med å sette ned fartsgrensene på særlig ulykkesutsatte veier. I begge tilfeller dreier det seg om å tilpasse fartsgrenser til forholdene på veien, sier samferdselsminister Torild Skogsholm.

Mer informasjon om rapporten finner du på hjemmesidene til Statens vegvesen.

Powered by Labrador CMS