-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Møller Bil Hvam:
Daglig leder
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Farlig høstmørke for eldre
En 60-åring trenger fire ganger så mye lys for å se like godt som en 20-åring. Mørke og våte høstkvelder er spesielt farlige for eldre bilførere.
I fjor ble syv bilførere over 65 år drept i trafikken i perioden oktober-mars. I sommerhalvåret var det kun én dødsulykke i denne aldersgruppen. Mangel på dagslys kan være en medvirkende årsak.
Internasjonal forskning viser at eldre trenger langt mer lys enn unge for å se skarpt. Når vi passerer 60 år, blir vi også mer følsomme for blending og får redusert evne til å se detaljer i skumringen.
– Synet blir ofte redusert så gradvis at vi ikke merker det selv. Svekket syn fører dessverre til mange ulykker på høstmørke veier i Norge, sier direktør Leif A. Ellevset i Trygg Trafikk.
Synet begynner å bli dårligere for de fleste mennesker allerede i 40-årsalderen. Netthinnen blir mindre følsom med alderen, og da blir det vanskeligere å skille detaljer fra hverandre.
Mørkt og vått
Bilkjøring kan være spesielt krevende under dårlige lysforhold og med våt veibane.
– Mange merker det først når det blir vanskeligere å lese trafikkskilt. Noen oppdager at de ikke klarer å lese nummerskiltene på bilen foran, sier generalsekretær Tone Garaas i Norges Optikerforbund.
Leif A. Ellevset sier at helt normale endringer i synet kan få alvorlige konsekvenser i trafikken.
– Jevnlig synstest er en god garanti for at synet er som det bør. Det er også viktig å sjekke at bilrutene er rene og mest mulig fri for riper. Frontlyktene skal også være rene og i orden.
Skumle reflekser
Ubehag ved reflekser i veibanen kan i mange tilfeller dempes ved å bruke fargede brilleglass.
Antirefleksbehandling av brilleglassene kan være til god hjelp når man får frontlysene fra en møtende bil rett i ansiktet.
– Brilleglassene må være rene. De skal pusses regelmessig, sier Tone Garaas.
En enkel synstest er å sjekke om du kan lese et nummerskilt på en annen bil på 20 meters avstand. På enkelte rasteplasser finnes det også synsprøvetavler.