Fart og førerfeil bak dødsulykkene

I 2011 får vi de laveste dødstallene på 60 år. Likevel fortsetter Statens vegvesen jakten på årsakene til hver eneste dødsulykke i trafikken.

Publisert Sist oppdatert

Manglende førerdyktighet og for høy fart er hovedårsakene til at folk dør i trafikken, mens møteulykker og utforkjøringer er de mest vanlige ulykkestypene.I de aller fleste dødsulykker er ulike forhold knyttet til føreren den dominerende årsaken, viser Statens vegvesens omfattende ulykkesanalysearbeid. En samlet rapport på de 190 ulykkene som krevde 208 liv i 2010-trafikken er nå klar. - I kampen mot trafikkdøden er kunnskap vårt viktigste våpen. Denne kunnskapen gir fakta- og analysegrunnlaget slik at vi kan foreslå effektive og målrettede trafikksikkerhetstiltak på veinettet, gjøre endringer i lovverket og påvirke opplæringssystemet og trafikantatferden, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen. Vegvesenet rykker ut på alle dødsulykker med egne analysegrupper.Vegdirektøren mener at analysene gir grunnlaget for tiltak både på kort og lang sikt. Han er opptatt av å sette inn innsatsen der potensialet er størst og der tiltakene virker.- Farten må ned. Folk må bruke sikkerhetsutstyr. Vi vil fortsette arbeidet med midtrekkverk for å forhindre møteulykker. I tillegg må vi arbeide systematisk med å utbedre faktorer knyttet til veimiljøet for å gjøre utforkjøringsulykker mindre fatale. 208 trafikkdrepte i 2010 forsterker trenden med stadig færre trafikkdrepte. Men det er samtidig 208 for mange, sier Gustavsen.Førerudyktighet dominerer
I nesten 70 prosent av disse ulykkene har dette vært avgjørende eller i stor grad medvirket til at ulykken inntraff.Høy fart etter forholdene er også en hyppig medvirkende faktor i 4 av 10 dødsulykker i 2010. Selv om gjennomsnittsfarten har gått litt ned, er ekstremfart årsaken til om lag 15 prosent av disse ulykkene.Kjøring i ruspåvirket tilstand er dessverre også en gjenganger når årsakene til dødsulykkene skal fastsettes. I 2 av 10 dødsulykker har føreren vært påvirket av alkohol, narkotika, medikamenter eller kombinasjoner av disse.Møteulykker og utforkjøringsulykker utgjør over 70 prosent av alle dødsulykkene. 39 prosent av alle drepte døde i møteulykker i 2010, mens 33 prosent døde i utforkjøringsulykker.Veirelaterte forhold
Vegen og vegmiljøet er svært sjelden den direkte ulykkesårsaken, men veirelaterte forhold har vært en medvirkende faktor i 28 prosent av ulykkene. Dette gjelder veiens linjeføring, sikthindringer, mangelfull skilting og oppmerking, samt uryddig vegmiljø.Veimiljøet har i de fleste tilfeller medvirket til at en farlig hendelse har kunnet utvikle seg til en dødsulykke, for eksempel ved en utforkjøring.- Farlig sideterreng medvirket til at 80 prosent av fatale utforkjøringsulykkene fikk sitt dødelige utfall. Her har vi i Vegvesenet et avgjørende ansvar og gode muligheter til å påvirke skadeomfanget i framtidige ulykker, sier vegdirektøren.Slurv med sikkerhetsutstyret
Utilstrekkelig innebygget sikkerhet i kjøretøy kan ha bidratt til at om lag 38 prosent av ulykkene utviklet seg til å bli dødelige. Dette gjelder i stor grad eldre biler.Dødsulykker og antall drepte i 2010
Ulykkestype:

Antall
Antall
Samme kjøreretning5 3% 6 3%Møteulykker6939%8239%Kryssulykker13 7%14 7%Fotgjengerulykker2413%2412%Utforkjøringsulykker6635%6933%Andre ulykker13 7%13 6%Totalt:190 208 Antall dødsulykker i 2010 med årsaksfsaktorer
Medvirkende årsaker:Andel av alle dødsulykkerGj.snitt
Faktorer knyttet til trafikantene:· Manglende førerdyktighet· Høy fart etter forholdene/fartsgrensen· Ruspåvirkning· Tretthet/avsovning· Sykdom· Mistanke om selvvalgt ulykke 58%41%21%14%14% 6% 55%48%22%13%10% 6%Faktorer knyttet til veg og –miljø28%27%Faktorer knyttet til involverte kjøretøy26%20%Faktorer knyttet til være- og føreforhold17%16%En ulykke har ofte flere medvirkende faktorer, derfor blir prosent-henvisningen høyere enn 100%
Powered by Labrador CMS