-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Møller Bil Hvam:
Daglig leder
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Friskere farger anbefales
Et flertall ønsker mer farger på MC-førere for å hindre ulykker, viser en ny undersøkelse. De fleste ulykker skyldes at bilføreren ikke ser motorsyklisten.

54 prosent av oss ønsker mer bruk av sterke farger på MC-førerne for å bedre synligheten i trafikken.
Det viser en ny undersøkelse fra If Skadeforsikring. Andelen er nesten like høy hos motorsyklistene selv.
Samtidig viser forsikringsselskapets ulykkesstatistikk at bilisten har skylden i sju av ti kollisjoner mellom bil og motorsykkel. Skyldfordelingen har holdt seg stabil i flere år.
– Bilistenes forklaringer etter kollisjoner med motorsykler er svært ofte at de ikke så motorsyklisten før det smalt, sier assisterende informasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland i If Skadeforsikring.
Motorsyklisten er normalt den svakeste part i et sammenstøt med bil.
– Da hjelper det motorsyklisten lite at det er bilistens feil. Både bilister og motorsyklister har felles interesse i å finne ut av hvordan vi kan få ned antall ulykker, sier Vennesland.
Av bilførere som har vært i én eller flere farlige situasjoner med motorsykkel, har hele 79 prosent opplevd at årsaken er at motorsyklisten kom overraskende fort på dem.
– Hver femte bilist sier at de ikke så motorsyklisten fordi han var skjult bak vindusstolpen på bilen, mens 15 prosent av bilistene sier at de selv ikke sjekket speilet godt nok, sier Vennesland.
Fargene kommer
Norsk Motorcykkel Union (NMCU) har en litt annen forklaring enn bilistene i undersøkelsen.
– Det er fort å mene at noe bør være mer synlig når det kommer brått på. Den manglende synligheten kan også skyldes at bilistene ikke er oppmerksomme nok, sier generalsekretær Morten Hansen.
En rapport fra Transportøkonomisk Institutt slår fast at mopeder og motorsykler er godt synlige i trafikken. Problemet er at mange bilførere ikke er mentalt innstilt på å se etter tohjulingene.
Det betyr ikke at motorsykkelorganisasjonen er negativ til mer fargesterk påkledning.
– Vi er helt med på at det er lurt med mer godt synlige farger. Og det kommer nå også stadig mer av dem, enten som påsydde, flouriserende felt på armer og skuldre, eller som helflouriserende jakker, sier Hansen.
I år har det også for første gang kommet en flouriserende hjelm som lyser gulgrønt.
Fikk motbør
Hjelm er i dag det eneste sikkerhetsutstyret MC-førere er pålagt å bruke. En MC-entusiast fra Rogaland høstet nylig storm fra MC-kretser da han i VG tok til orde for påbud av refleksvest for MC-førere.
Heller ikke generalsekretæren i NMCU synes noe om det forslaget.
– Vi er forsiktige med å anbefale bruk av gul vest. En del undersøkelser viser at det bare er i gråvær og noen enkeltsituasjoner at du er mer synlig med vest på. Flouriserende felt og klær synes derimot utenfor motorsykkelkåpa og lysglorien, sier Hansen i NMCU.
NMCU har tro på at svart etter hvert får konkurranse fra friskere farger som MC-mote.
– Hvis kule merkeleverandører nå går over til flouriserende klær, vil dette også bli stadig mer akseptabelt å ferdes i, sier Hansen.