-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Glemmer å vaske bilen innvendig
Norske bileiere tenker mer på blank lakk enn rent interiør, viser en ny undersøkelse. Mange lar det gå et helt år mellom hver innvendige vask.
Halvparten av den norske bilparken må nøye seg med innvendig renhold hvert halvår eller enda sjeldnere, viser en måling foretatt av YouGov for Autobransjens Leverandørforening (ABL).
16 prosent oppgir at bilen bare vaskes innvendig én gang i året. To prosent innrømmer at det aldri forekommer.
– Bilens kupé er i realiteten et oppholdsrom som mange nordmenn tilbringer mye tid i. Derfor burde den egentlig rengjøres like rutinemessig som når vi bruker støvkluten hjemme, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.
Godt og rent inneklima i bilen er ikke minst viktig for allergikere, folk som kjører mye og barna i baksetet, mener han.
En god del bileiere er allerede forholdsvis flittige med pusseskinnet. En drøy tredjedel av de spurte vasker bilen innvendig to til tre ganger i halvåret. 13 prosent gjør det minst én gang i måneden.
Enklere jobb
– Vi vil gjerne ha flere over på slike vaner. Det finnes et stort utvalg bilpleieprodukter som gjør både innvendig og utvendig renhold mye lettere enn for noen år siden, så et godt resultat i form av helt ren bil er oppnåelig for alle.
Norske biler vaskes oftere utvendig enn innvendig, ifølge undersøkelsen.
– Fire av ti biler rengjøres utvendig i en bilvaskemaskin eller på et selvvaskeanlegg hver måned eller oftere. 13 prosent oppgir at dette skjer flere ganger i måneden, sier Arild Hansen.
Samtidig er han svært betenkt over den store andelen bileiere i motsatt ende av skalaen.
– Halvparten av de spurte oppgir at bilen vaskes sjeldnere enn én gang i måneden. 11 prosent innrømmer til og med at det aldri skjer. Det er i så fall både trafikkfarlig og ødeleggende for lakk og øvrig eksteriør.
Høsten viktigst
På denne tiden av året burde hele den norske bilparken få skikkelig høstpleie før møtet med snø, slaps og salt, ifølge ABL.
– Ordentlig storrengjøring og påfølgende voksing bør gjøres minst et par ganger i året, og høstpleien er særlig viktig.
Å følge slike rutiner er også god biløkonomi, mener ABL.
– Jevnlig og grundig pleie forhindrer rustangrep, forlenger levetiden og øker bruktbilverdien. Utgiftene til bilpleiemidler eller profesjonell hjelp til å gjøre jobben er verdt prisen, sier Arild Hansen.