-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Kalde biler gir luftproblemer
– En kald motor har store utslipp i oppstartsfasen. Mye trafikk, mange dieselbiler og kalde motorer fører til dårlig luftkvalitet i byene på vinteren, sier forsker Rolf Hagman ved Transportøkonomisk Institutt.

Utslipp fra kalde dieselbiler fører til dårlig luftkvalitet i mange norske byer når gradestokken viser minusgrader. Dieselbilene forurenser mer enn tidligere antatt, men utslippene kan enkelt reduseres ved å varme opp motoren før den startes.
– Bruk av elektrisk motorvarmer reduserer utslippene av alle helseskadelige stoffer, og gevinsten blir større jo lavere temperatur det er i lufta, forteller Rolf Hagman ved Transportøkonomisk Institutt.
Katalysatoren må bli varm
Hovedårsaken til miljøgevinsten ligger i at bilens katalysator begynner å virke raskere når motoren er oppvarmet på forhånd.
– Alle moderne bensinbiler har en treveiskatalysator. En treveiskatalysator renser eksosen og reduserer utslipp av partikler, CO og NOx, men den begynner først å virke når den har blitt varm. Hvis motoren er kald, må bilen kjøre flere kilometer før temperaturen kommer så høyt at katalysatoren begynner å fungere, forteller Hagman.
En kald motor bruker mer drivstoff, og testresultater viser at drivstofforbruket med motorvarmer kan reduseres med 50 prosent under motorens normale oppvarmingsfase.
Seks av ti norske biler har ikke motorvarmer, og tall fra Opplysningskontoret for Veitrafikken viser at fire av ti bilturer i Norge er kortere enn tre kilometer.
Effekt på både diesel og bensin
Dieselmotorer slipper ut mindre av klimagassen CO2 enn bensinmotorer, og myndighetene har derfor endret avgiftssystemet for å få flere til å velge diesel fremfor bensin.
Dieselmotorene slipper imidlertid ut mye mer nitrogendioksider og mer helseskadelige partikler enn bensinmotorer, og regjeringen har i sitt forslag til statsbudsjett for 2012 foreslått å innføre en ekstra avgift på dieselbiler.
I 2006 var bare to av ti biler i Norge dieselbiler. I 2009 var andelen 40 prosent, og i oktober 2011 hadde 75,9 prosent av alle nyregistrerte biler i Norge dieselmotor.
– Bergen er en av byene som har hatt store problemer med dårlig luftkvalitet på vinteren de siste årene, og en hypotese er at den økte forurensningen har sammenheng med den økte andelen dieselbiler.
– Motorvarmere vil ha en positiv effekt og redusere helseskadelige utslipp fra både diesel- og bensinmotorer, forteller Hagman.
Fakta om motorvarmer
• Motorvarmeren har en positiv miljøeffekt allerede fra temperaturer under +10 grader, og effekten øker proporsjonalt ved synkende temperaturer.
• Katalysatoren som renser eksosen har ingen effekt før den når en temperatur på 550-600 grader. Det betyr at bilen i praksis kjører uten katalysator og slipper ut urenset eksos de første kilometerne.
• Motoren bruker inntil en halv liter mindre drivstoff per mil ved de første kilometerne ved bruk av motorvarmer.
• En vanlig motorvarmer bruker ca. 600 watt per time.
• En moderne motorvarmer kan tidsinnstilles, slik at den ikke bruker unødvendig strøm.
• Er det null grader eller varmere, holder det å bruke motorvarmeren i 20 minutter. Er det mellom null og -15 bør den brukes i 60 minutter, og er det enda kaldere bør den brukes i 90 minutter.
• Testresultater viser at motorvarmer særlig reduserer utslipp av hydrokarboner, karbondioksid, partikler og NOx.
Testene det vises til er gjennomført av Test World Oy i Finland på vegne av DEFA AS.
Det norske klimaet
• Årlig er det 92 dager med kuldegrader i Oslo, mens det samme tallet for Trondheim og Tromsø er henholdsvis 77 og 108 dager. Av disse er det i Oslo 15 dager der temperaturen kryper under -10 grader.
Kilde: Defa AS