KNA: Sikrere biler – dyrere å reparere

KNA vil gjerne at forsikringsselskapene senker sine priser. Men de har også forståelse for hvorfor bilforsikringen koster som den gjør.

Publisert Sist oppdatert

- Det er klart vi skulle gjerne ha sett av forsikringsselskapene satte ned prisene på bilforsikring, sier direktør Rune Gaustad i Kongelig Norsk Automobilklubb (KNA). De har tjent usedvanlig godt på sine bilkunder de siste årene.

- Men det er et meget stort men.

- Staten har ved sin lovgivning skjøvet stadig mer av ansvar og plikten til erstatning over på forsikringsselskapene. De siste fem årene er det blitt en klar dreining der staten har redusert sitt ansvar, og dermed blir det forsikringsselskapene som stadig oftere opplever at de må betale millionerstatninger etter trafikkulykker.

- Derfor innser vi at seriøse forsikringsselskaper mer enn tidligere må sette av fond som kan dekke slike store erstatninger som kan komme. Utbetaling etter skader kan i fremtiden bli langt høyere enn i dag. At antall skadeutbetalinger synker er gledelig, men vi liker ikke at vi stadig ser at enkelte erstatningsbeløp er enormt høye.

- Med dette som bakgrunn kan ikke vi som seriøs bilorganisasjon kreve dramatisk reduksjon i forsikringsprisene. Premiene sto hos de fleste selskaper stille i 2005, og det er positivt.

Sikrere biler – dyrere å reparere
- Vi leser at nye biler blir sikrere, og det er også korrekt. Men sikrere biler betyr også at de ofte er dyrere å reparere. Sikre biler har komplisert elektronikk og løsninger som skal gjøre at det blir mindre personskade ved ulykker, både på de inne i bilen og de som eventuelt blir påkjørt. Men å reparere en slik bil etter skade, er ofte veldig mye dyrere. Det er prisene vi må betale for at bilen er blitt sikrere.

- Sikrere biler endrer også mye på skadeomfanget. Om vi kaldt og kanskje litt kynisk ser på utviklingen kan den enkelt beskrives med at det som ville ført til alvorlig personskade før, nå fører til mindre skade. Og at den som tidligere hadde store sjanser for å omkomme, nå blir alvorlig skadet. Og forsikringsselskapene opplever på pungen at det aller dyreste er når mennesker blir alvorlig skadet. Dette er utgifter bilistene må være med å dekke via sin forsikring¨.

Kilde: Dagens Næringsliv, Finansnæringens Hovedorganisasjon

Powered by Labrador CMS