-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Lang ventetid på trafikkstasjonene
Ser du frem til å få lappen så du kan ta med kompiser på ferie? Ventetid på flere måneder for oppkjøring kan stikke kjepper i hjulene for deg.
Direktør Torgeir Abusdal i ATL er bekymret for de lange ventetidene på oppkjøring. Han mener det offentlige glemmer at de faktisk leverer en tjeneste til forbrukerne:
En fersk undersøkelse utført av ATL slår fast at ventetidene på å få time til oppkjøring har økt kraftig. Og om sommeren er det verst. Enkelte kjøreskoler rapporterer om fire måneders ventetid. Nå krever ATL-direktøren handling.
– De lange ventetidene på oppkjøring hos Statens vegvesen går ut over elevene, trafikkskolene og næringslivet. Situasjonen er uholdbar, sier direktør Torgeir Abusdal i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL).
Verst om sommeren
Samtidig oppgir nesten fire av fem skoler at ventetiden på sommeren er lengre enn hva den er ellers i året.
En årsak til dette er at de aller fleste som skal ta mc-lappen gjør det på sommeren. I tillegg skal også sensorene hos Statens Vegvesen ha ferie, som resten av Norges befolkning.
Situasjonen er mest kritisk på Østlandet og rundt de store byene. Kjøreskolene er godt orientert og kjenner til ventetiden til andre trafikkstasjoner i området. Kanskje kan du korte ventetiden betraktelig ved å dra til en nabokommune.
Nå krever ATL-direktøren handling.
– Dette er et område der ingen ser ut til å ta ansvar for situasjonen. Det er helt feil at dette skal være en normalsituasjon, og det viser med all tydelighet at myndighetene ikke tar kundene sine på alvor, sier han.
Abusdal er kritisk til at man ikke klarer å opprettholde et helt ordinært tjenestetilbud bare fordi det er sommer. Det samme gjentar seg hvert eneste år.
Ber trafikkskolene om hjelp
– Jeg er overbevist om at vi kunne redusert ventetidene mye med enkle grep, sier Abusdal. Han ber samtidig kjøreskolene om hjelp til å være med på å løse problemet.
– Vi ser at strykprosenten er for høy på førerprøver. Skolene må ta sin del av ansvaret og sørge for at elevene er godt nok forberedt før det bestilles time til oppkjøring. Når en elev må kjøre opp flere ganger, sier det seg selv at det er med på å øke ventetidene for andre.
I tillegg ber han skolene sikre at elevene møter opp til avtalt førerprøve, slik at man ikke legger beslag på tid man ikke bruker.
Store konsekvenser
Ungdommer som venter på oppkjøring kan risikere å måtte utsette drømmen om førerkort i månedsvis, og samtidig måtte betale ekstra for å holde kunnskapene vedlike opp mot førerprøven.
– Det sier seg selv at dette er en alvorlig situasjon. Ikke bare for elevene, som må vente og som i tillegg må betale mer for førerkortet enn hva de hadde trengt, men også for trafikkskolene som har store vansker med å få planlagt opplæringsløpet for elevene, sier Abusdal.