-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Lysfeil på 3 av 10 biler
30 prosent av norske biler ble ikke godkjent ved EU-kontroll i fjor grunnet feil ved lysene, viser nye tall. For tyngre kjøretøy var andelen feil enda høyere.
– Av cirka 1,3 millioner lette kjøretøy som gjennomgikk periodisk kontroll i 2019, ble om lag fire hundre tusen ikke godkjent grunnet feil ved lysene, sier Leif Magne Halvorsen, senioringeniør i Vegdirektoratet, seksjon Fag Tilsyn.
Mange av feilene gjaldt bilens hovedlys. 15 prosent oppnådde ikke godkjenning på grunn av dette.
– Tallene er nedslående, og faktisk enda litt dårligere enn i 2018. Temaet blir jevnlig løftet frem av fagmiljøene innen trafikksikkerhet, men virkningen er tilsynelatende liten, sier Arild Hansen, daglig leder i Autobransjens Leverandørforening (ABL).
Passive bileiere
Han mener mange eiere har et altfor passivt forhold til eget bilhold.
– Det er nok dessverre blitt vanlig å tro at det holder å følge serviceintervallene, og at man ellers ikke trenger å gjøre noe særlig selv. Det er en farlig sovepute. Det er fortsatt nødvendig å sjekke sentrale sikkerhetspunkter med jevne mellomrom, sier Hansen.
At alle lys fungerer som de skal, mener han er spesielt viktig, ikke minst nå i den mørke årstiden.
– Utstyret som sikrer at vi ser og blir sett kan vise seg avgjørende for å forhindre ulykker, påpeker han.
Tunge kjøretøy
For mellomtunge og tunge kjøretøy var andelen lys-feil i 2019 enda høyere enn for personbiler.
– Det ble kontrollert i overkant av 100 000 kjøretøyer i disse klassene i fjor. Her ble tett opp til 50 prosent ikke godkjent grunnet feil med lysene, sier Leif Mange Halvorsen i Statens Vegvesen.
32 prosent av de mellomtunge og tunge kjøretøyene ble ikke godkjent grunnet feil ved lykter for parkeringslys, baklys, lykter for toppmarkeringslys og sidemarkeringslys.
– Antallet registrerte lys-feil er høyere enn ønskelig, men samtidig er det jo bra at de avdekkes og utbedres. Det styrker trafikksikkerheten, sier Halvorsen.