-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Prikker bytter eier
I Frankrike og Spania tjener mange gode penger på å selge sitt ansikt og plettfire vandel - til råkjørere med for mange prikker i førerkortet.

Så mye som 15.000 kroner er prisen dersom du er villig til å ta på deg skylden om du blir tatt i en fotoboks.
I Frankrike er grensen 12 poeng, og lovlydige sjåfører kan dermed tjene opp mot 100.000 kroner på å selge sine prikker.
Risikoen for å bli tatt er helt minimal, ettersom alle biler, i motsetning til i Norge blir fotografert bakfra.
Omsettes på nettet
Annonser på ulike nettsteder viser at prisene rundt Paris varierer fra 5.000 til 15.000 og kan lyde slik:
Jeg har 12 tilgjengelige prikker på mitt førerkort, om du trenger dem for å jobbe eller reise på ferie – ta kontakt med meg.
Det spanske nettstedet Autopista.es anslår at det i Spania omsettes prikker for 30 millioner euro i måneden!
Særlig pensjonister eller som kjører lite, eller kanskje ikke i det hele tatt, her dermed funnet seg en enkel måte å tjene penger på. Selvsagt helt ulovlig, men samtidig svært vanskelig å kontrollere.
Antallet førere som blir tatt i automatisk trafikkovervåkning har i likhet med i Norge økt kraftig de siste årene. Så langt er 1000 kameraer satt ut på franske veier. Åtte millioner prikker blir del ut, og nesten 70.000 førerkort ble beslaglagt i 2006. Det er en voldsom oppgang fra 2003 da tallet var 21.000.
Dette har igjen ført til en voldsom vekst i sjåfører som velger å kjøre også etter at de har mistet førerkortet. Enkelte eksperter har anslått at så mange som åtte prosent av de som kjører på franske veier ikke har gyldig førerkort.
Kjører de eldre fortere?
Teknikken for å lure prikkene er enkel. Når bøtene sendes ut til eieren av bilen som ble tatt i fotoboksen, følger deg også med et skjema som man må fylle ut om det ikke er du som har kjørt bilen.
Det har nesten blitt en rutine å spørre venner, eller andre i familien om å ta ansvaret for prikkene.
Dette kan nå sees på statistikkene som viser at stadig flere eldre bilførere får prikker. I perioden 2003 til 2005 steg antallet forseelser foretatt av førere over 65 år med 38 prosent
Falsk forklaring
Praksisen er selvsagt ulovlig og rammes av paragrafen om falsk forklaring. Franske myndigheter har satt ned store ressurser i å sette en stopper for svindelen. Så langt har man ikke funnet noen effektiv å stoppe det på.