Raskest EU-kontroll hos merkeforhandlerne

I første kvartal skal 60.000 flere biler enn vanlig inn til EU-kontroll. Verkstedene venter stor-innrykk, men foreløpig er ventetiden kort, viser en undersøkelse. Raskest får du time på verkstedet hos en merkeforhandler.

Publisert Sist oppdatert

Statens Vegvesen sluttet i fjor høst å varsle bileiere om EU-kontroll (også kalt periodisk kjøretøykontroll, PKK).

Det har medført at nær 60.000 bileiere har "oversittet" fristen, og vil i den nærmeste fremtid motta purring.

Der får de beskjed om å innfinne seg for kontroll innen to måneder (fristen er midlertidig utvidet fra 1 til 2 måneder).

BilNorge.no har foretatt en undersøkelse blant ca 200 verksteder. Den viser at ventetiden for EU-kontroll gjennomgående er kortere hos merkeverkstedene enn hos ikke-merkeverksteder.

Rask og bra service på telefon

De aller fleste verkstedene vi kontaktet hadde rask, eller tilfredsstillende, responstid på telefonen for å komme i kontakt med kundeveileder/verksted.

Hos 10 verksteder fikk vi beskjed om at de skulle ringe tilbake, og åtte av dem gjorde det innen to timer. Fra Motor Forum i Bergen fikk vi en telefon dagen etter, men Stenshagen Bil i Oslo hørte vi aldri noe mer fra.

Vi erfarte ingen merkbar forskjell i servicegraden på merkeverksteder og øvrige verksteder.

Ulik ventetid for time

* Ventetid for å få utført EU-kontroll hos de fleste merkeverkstedene var 1-3 virkedager, enkelte hadde rundt 1 uke.

* Ventetid hos Mekonomen, Bosch og Sjekkpunkt-verkstedene som ble kontaktet, var for de fleste fra 3-5 dager, de færreste hadde ned mot 1-2 dager.

* Ventetid hos SnapDrive varierer kraftig fra sted til sted, de fleste hadde fra 1-3 dager, noen opptil 1-2 uker.

* Ventetid hos NAF-sentrene er som hos merkeverkstedene, de fleste har 1-3 dager, et fåtall har noe lenger.

Importørene av Ford, Toyota og alle merkene hos Harald A. Møller AS (Audi, Skoda og VW) har systemer der det på vegne av forhandlerne går ut brev til kundene med informasjon om EU-kontroller.

Volvo Personbiler Norge og Bertel O Steen (Mercedes og Peugeot) sender ut et standardbrev "med lokal tilpasning og avsender". De pålegger ikke alle forhandlere å delta, men i følge importørene er de fleste med på ordningen.

Mazda-importøren har i dag ingen systemer for innkalling, men jobber med et sentralt opplegg som forventes å være klart i løpet av 2010.

Andre, som Opel, BMW, Hyundai, Subaru og Suzuki, overlater dette fullt og helt til forhandlerne.

Toyota-importøren er blant dem som har satt informasjon om EU-kontroll til kundene i system. Ikke uten grunn.

Ove Arne Sønsteby i Toyota Oslo (Økern) forteller at de utfører rundt 500 EU-kontroller i måneden på Oslo-verkstedene og at det er meget god respons på informasjonen som sendes ut.

- Årets viktigste jobb blir å trekke til oss flest mulig av disse kundene, sier adm direktør Even Karlsen. Han leder Toyota-forhandlerne i Vestfold og Trøndelag.

- Dette er en utrolig viktig gruppe, og ingen kan utføre disse kontrollene bedre enn merkeverksteder. Vi vet også at det ofte gir arbeid som betyr bedre utnyttelse av kapasiteten på verkstedene.

- De 35 millionene verkstedene får betalt for selve kontroll-jobben, kan nok mangedobles i total omsetning, sier Karlsen.

Powered by Labrador CMS