-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Vi velger stadig sikrere
Nordmenn velger stadig sikrere biler. Av de mest populære personbilene som ble solgt i 2005 hadde 75 prosent antiskrenssystemer som standardutstyr.

Selv om det fortsatt selges bilmodeller i Norge hvor ESP (og andre uttrykk for antiskrens-systemer) er fremmedord, er elektroniske hjelpemilder som får deg ut av en farlig situasjon blitt mer og mer vanlige de siste årene.
- Spesielt gleder vi oss over at antisladdsystemer blir mer og mer vanlig i norske biler. Antiskrens reduserer ulykkesrisikoen på alle typer vegunderlag. Nytten av et antiskrenssystem er så stor at vi i Statens vegvesen frafråder å kjøpe biler uten dette systemet, sier Finn Harald Amundsen – trafikksikkerhetsansvarlig i Statens vegvesen.
Antiskrenssystemer reduserer ulykkesrisikoen med 20 prosent på alle typer vegunderlag. Ulykker på våte veger eller snø- og isdekte veger reduseres med hele 50 prosent. Og slike forhold har vi som kjent ofte i vårt langstrakte land.
Antiskrens som standard
En analyse som Statens vegvesen har gjort for sitt nettstedet Sikkerbil.no viser at antiskrenssystemer var tilgjengelig i 83 av de 100 mest solgte bilmodellene av nye biler i 2005.
I 62 av disse 83 bilmodellene (64 prosent) var antiskrenssystemer standardutstyr i alle modellvarianter, mens for de øvrige 21 var det standard i noen modellvarianter eller bare tilgjengelig som ekstrautstyr.
I 17 av de 100 mest solgte bilmodeller i 2005 var ikke antiskrens tilgjengelig, noe som er ganske utrolig ettersom slikt utstyr er blitt langt mer tilgjengelig og anvendelig de senere årene.
Stjerner
Resultatene fra EuroNCAPs kollisjonstester gir også klare indikasjoner på bilers sikkerhet. Statens vegvesens analyse viser også klart at jo høyere bilen skårer på disse testene, jo flere biler har antiskrenssystem som standard. Antiskrens er tilgjengelig på alle biler med fem stjerner.
Analysen av de 100 mest solgte bilmodellene i Norge viser at 70 prosent av disse har fire eller fem Euro NCAP-stjerner. 86 prosent av antall solgte biler av disse har fire eller fem stjerner.
Klar trend
- Samtidig som nye biler stadig blir sikrere registrerer vi at norske bilkjøpere blir mer og mer bevist bilenes kollisjonsegenskaper og sikkerhetsutstyr når de skal kjøpe bil. Dette er gledelig. Dette er et viktig bidrag for økt trafikksikkerhet på norske veger, sier Finn Harald Amundsen i Statens vegvesen.
De fleste norske importører ser nytten i å selge sikrest mulig biler, men det er viktig at du som kunde passer på å spørre om bilen du vurderer er utstyrt med antiskrens. Selv om ESP er mest brukte betegnelse på slikt utstyr, brukes andre begrep av en del merker.
Nettstedet Sikkerbil.no gir informasjon om biler og sikkerhet til forbrukerne. I vår artikkel "Vanlige forkortelser" kan du finne en del begrep som benyttes i forbindelse med elektroniske hjelpemidler.