-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nye Mondeo løfter familiebilklassen
Prisen blir Fords viktigste våpen når familiestore Mondeo to år forsinket kommer i ny innpakking.
Det er fortsatt sånn at om man ankommer festen i seineste laget, hjelper det å medbringe noe oppsiktsvekkende.
I Fords tilfelle gjenstår det å se om nye Mondeo – den skulle vært her for to år siden – vekker nok oppsikt til å gjenerobre posisjonen Ford hadde med sin store familiebil gjennom nær et par tiår.
Uansett vekker prisen på 328.000 kroner for stasjonsvogna med 1,6/115 hk dieselmotor og Titanium utstyrspakke såpass mye oppsikt at den i det minste kommer til å gjøre livet surt for konkurrentene.
Motorblanding
Samtidig er det elementer i denne ganske så påkostede Ford-lanseringen som ikke henger helt sammen. For når ventetiden i bilsammenheng nærmest har strekt seg til en evighet, og Mondeo for mange er i ferd med å gå i glemmeboken, lanseres bilen med en blanding av nye og gamle motorer. De nye er greie og tilfredsstiller alle Euro 6 avgasskrav, mens den mest aggressivt prisede – og antatt viktigste varianten for Ford i Norge – sendes til bilbutikkene med en partikkel- og NOx-spyende dieselmotor som i løpet av måneder må skiftes ut med en langt renere for å tilfredsstille 2015-avgasskravene i EU.
– Var ikke ferdig ennå, er Fords svar på hvorfor ikke den nye motoren (som i likhet med forgjengeren skal bygges av PSA/Peugeot/Citroën) med 1,5 liters motorvolum/120 hk og som gjør bylufta mye renere, ikke allerede er på plass.
Trist for deg som allerede har bestilt bilen med denne motoren, for nettopp de mest forurensende dieselmotorene kan bli tungt rammet om Norge innfører et CO2-basert årsavgiftssystem slik mange miljøvernere ønsker seg.
Premiumflørt
Og mens vi fortsatt sukker: Hvorfor må kundene betale 4800 kroner ekstra for varme i rattet på alle modeller når Opel og Kia har det i standardpakken. Mondeo har jo allerede oppvarmet frontrute? Synes du varme i baksetet og 220 volt strømuttak er kjekt, øker prisen til 6600 kroner.
Mondeos styrke gjennom flere bilgenerasjoner har vært kjøreegenskapene og det gedigent rommelige baksetet. Selv om Fords storbil nå er blitt langt mer amerikanisert (tvillingbroren over der heter Fusion), makter Ford å beholde den gode kjøreopplevelsen i kombinasjon med svært presis styring.
Et flott utseende, gode seter og et interiør som flørter med premiummerkene gjør nye Mondeo lett å like. Utstyrspakkene inneholder det meste og sikkerhetsnivået ligger sannsynligvis trygt innenfor kravene som stilles for å oppnå fem stjerner i EuroNCAPs sikkerhetstester. Active City Stop med fotgjengerdedikering hører naturligvis med i pakken. I tillegg tar Ford med seg fra USA baksetebelter med innebygd kollisjonspute. Nye Mondeo blir første Ford i Europa med slike belter.
Fordi sedan er viktig i USA og femdørs kombi viktig i England, blir Mondeo fortsatt å få kjøpt i tre karosseriutgaver. Disse kan kombineres med tre dieselmotorer, fire bensinmotorer og hybrid.
Glem fire og fem dører i Norge. Her blir stasjonsvogn med dieselmotor og Titanium utstyrsnivå helt klart vinneren. Det betyr at Ford allerede nærmest har glemt den hybride sedanutgaven.
Drift på alle fire?
Ikke siden Scorpio- og Sierra-tiden har Ford levert familiebilene med firehjulsdrift. 4x4 kommer i 2015 i kombinasjon med manuell girkasse (150 hk) eller PowerShift (konkurrent til VWs DSG) og 180 hk. Omtrent samtidig putter Ford den knøttlille, men illsinte bensinmotoren med tre sylindre og beskjedne 1,0 liters motorvolum (125 hk) under panseret på Mondeo. Så små motorer har aldri vært vanlig i en så stor bil.
21 år med Mondeo betyr samtidig mer enn 76.000 solgte enheter i Norge og 4,5 millioner i Europa. Den toårige forsinkelsen i Europa sammenliknet med USA knyttes til siste finanskrise og Fords behov for å rydde i antallet bilfabrikker. Heretter produseres Mondeo i Valencia i Spania.
Ford Mondeo slippes omtrent samtidig med ny VW Passat og oppgradert Peugeot 508. Nye modeller skaper oppmerksomhet og kan være med å løfte interessen for en bilklasse som har mistet mange kunder de siste årene.
+ Flott bil. Kjører godt. Svært rommelig. Høyt sikkerhetsnivå.
- Få varianter med 4x4 og automatgir.
Konkurrenter: VW Passat, Toyota Avensis, Skoda Superb, Opel Insignia, Volvo V70, Peugeot 508 SW, Mazda 6, Citroën C5 og Honda Accord.
*: Dette er de to motorutgavene Ford Norge har sluppet priser for, men de var ikke tilgjengelig for prøvekjøring under lanseringen.
Motor: | 4-syl. turbobensinmotor, 1498 ccm |
Drivlinje: | Forhjulstrekk, 6-trinns manuell |
Effekt: | 118 kW (160 hk) v/6000 o/min. |
Dreiemoment: | 240 Nm v/1500-4500 o/min. |
Mål LxBxH: | 487 x 185 x 150 cm |
Akselavstand: | 285 cm |
Egenvekt m/fører: | 1504 kg |
Bagasjerom: | 525-1630liter (VDA) |
Aks. 0-100 km/t: | 9,3 sek. |
Toppfart: | 217 km/t |
Snittforbruk (oppgitt): | 0,59 l/mil |
CO2: | 137 g/km |
Pris 1,6D/115hk/ | kr. 328.000* |
Pris 2,0D/150hk/ | kr 378.000* |
I Norge: | Tidlig november |