Ford Kuga: Stor utfordrer

Med Kuga trer Ford for første gang inn i det tøffe SUVmarkedet. Ford er konsekvente med å unngå ordet SUV, de kaller Kuga en crossover.

Publisert Sist oppdatert

Ford Kuga

Først publisert i Bil 6 - 2008.

Samtidig er de klare på at Tiguan og RAV4 er hovedkonkurrentene – så Ford må ha oss unnskyldt, vi velger konsekvent å kalle Kuga en SUV.

Kuga har en særpreget utvendig design, med en øvre og en nedre grill, profilert panser og hovedlykter som strekker seg langt bakover skjermene.

I interiøret kjenner vi igjen mange elementer fra S-Max og Mondeo. Venstrefoten finner en akseptabel fothviler, mens høyrebenet
får meget god sidestøtte mot midtkonsollen. Gearspaken, som er integrert i midtkonsollen, sitter forholdsvis høyt, men den faller fint i hånden med mindre du er lavere enn 160 cm.

Velprøvd plattform

Chassiset er basert på Fords velprøvde C-arkitektur, hvor Focus og C-Max har staket ut kursen. At hjulopphenget er meget kompetent og byr på fine kjøreegenskaper er derfor ingen overraskelse. Det er velkjent
Ford-klasse over den fine balansen mellom sportslig oppsett og komfort.

På slett asfalt vil Kuga ta opp konkurransen med Honda CR-V om tittelen "best i SUV-klassen", mens på mer rufsete underlag vil det ikke
overraske oss om Kuga står alene på toppen. Det vil vi få svar på når vi en gang kjører en ny SUVtest.

4WD-systemet er også velkjent og velprøvd fra mange av Kugas konkurrenter, nemlig tredje generasjon Haldex. Styringen er meget kontant, overraskende direkte til en SUV å være.

Bagasjevolumet kan ikke måle seg fullt ut med verken Tiguan eller CR-V, men det er ikke dramatisk forskjell. Når bakseteryggene, som er delt 40/60, legges ned, blir gulvet helt flatt, og rommet er lett å utnytte effektivt.

Reservehjulsbrønnen inngår i bagasjevolumet, ettersom dekkreparasjonssett er standard, og da har Kuga et volum på 410 liter som 5-seter og 1405 liter som 2-seter. De tilsvarende tall for Tiguan er 470 og 1510 liter. Med sitt solide dreiemoment er Kuga godt egnet som trekkvogn, og tillatt tilhengervekt er hele 2100 kg.

To utstyrsnivåer

I første omgang kommer altså Kuga bare med 2,0-liters dieselmotor med 136 hk, kombinert med sekstrinns manuell kasse, men med valgmulighet mellom utstyrsnivå Trend og Titanium. Sistnevnte koster 20.000 kroner mer, og innebærer blant annet delskinn interiør, regnsensor, cruise control, to-sone klimaanlegg og oppvarmet frontrute.

En 2,5-liters bensinmotor med 200 hk kommer i kombinasjon med Titanium fra desember. Senere kommer automatgear. I Trend-utgave er 16-tommers stålfelger standard, mens Titanium står på 17-tommers aluminiumfelger.

Kuga er på plass hos en forhandler nær deg fra slutten av mai, mens det blir fullt trykk på leveringer fra i august.

FORD KUGA 2.0 TDCi Titanium:

Motor: 4-syl. diesel, 1997 ccm. Effekt: 100 kW (136 hk) v/4000 o/min, 320 Nm v/2000 o/min.
LxBxH: 4,44 x 1,84 x 1,71 m. Akselavstand: 2,69 m.
Egenvekt m/fører: 1613 kg.
0–100 km/t: 10,7 sek.
Toppfart: 180 km/t.
Forbruk, blandet kjøring: 0,64 l/mil.
CO2: 169 g/km.
Pris: 387.900.
Konkurrenter: Volkswagen Tiguan, Toyota RAV4, Honda CR-V.

Powered by Labrador CMS