-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Bruktbilselger
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Møller Bil Etterstad:
Markedssjef
-
Bilia Norge AS:
Periodisk kjøretøykontrollør, (PKK) BMW Drammen
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
DRIVE Mobility AS:
Daglig leder
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Opplysningsrådet for Veitrafikken:
Administrerende direktør
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Bruktbilselger
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Titanium X – to spreke Mondeo
Ford Mondeo får to nye motorer i den spreke enden av skalaen, begge i en ny serie kalt Titanium X.
3-liters V6-motoren er overbevisende sterk, den drar jevnt gjennom registeret. Null til hundre går unna på 7,9 sekunder. Forbikjøringer går lekende lett, og med Mondeos gode chassis og understell takler den svingete og dårlig vei godt.
Hjulopphenget er sportslig, og 17-tommers aluminiumsfelger er standard. På testbilene satt det 18-tommers hjul som nok stjeler noe av komforten. Støynivået fra hjul og vei var godt merkbart.
Den nye turbodieselen på 2,2 liter passer mye bedre for norske avgifter. For i underkant av 400.000 kroner får man en sterk men gjerrig motor som passer meget godt til Mondeo. Den drar godt fra rundt 1800 o/min og oppover, men blir litt bråkete under sterk akselerasjon. Akselerasjonen til hundre er unnagjort på 8,7 sekunder.
Begge motorene kommer med 6-trinns manuell gearkasse, og automatkasse er merkelig nok ikke tilgjengelig for noen av de. I Norge vil man ikke ta inn 3-liters V6-motoren som Titanium X, men som Ghia X. Den får da en pris rundt 515.000-520.000 kroner avhengig av karosseriversjon. I denne prisklassen er det trangt om plassen, selv om Mondeo har god plass i forhold til en del konkurrenter.
Priser:
- Ford Mondeo Titanium X 2.2 TDCi kombikupé: kr 394.900
- Ford Mondeo Titanium X 2.2 TDCi stasjonsvogn: kr 399.900
- Ford Mondeo Ghia 2.2 TDCi sedan: kr 363.300
- Ford Mondeo Ghia 2.2 TDCi kombikupé: kr 366.300
- Ford Mondeo Ghia 2.2 TDCi stasjonsvogn: kr 371.300
- Ford Mondeo Ghia X 3.0 V6 sedan: kr 513.700
- Ford Mondeo Ghia X 3.0 V6 kombikupé: kr 516.700
- Ford Mondeo Ghia X 3.0 V6 stasjonsvogn: kr 521.700