Ford Mondeo
Ford Mondeo

Ford Mondeo
Ford Mondeo

Ford Mondeo
Ford Mondeo

Ford Mondeo
Ford Mondeo

Ford Mondeo
Ford Mondeo

Ford Mondeo
Ford Mondeo

Ford Mondeo
Ford Mondeo

Ford Mondeo
Ford Mondeo

Ford Mondeo Hybrid
Ford Mondeo Hybrid

Ford Mondeo Hybrid
Ford Mondeo Hybrid

Ford Mondeo Hybrid
Ford Mondeo Hybrid

Ford Mondeo Hybrid
Ford Mondeo Hybrid

Ford Mondeo Hybrid
Ford Mondeo Hybrid

Ford Mondeo
Ford Mondeo

Ford Mondeo
Ford Mondeo

Ford Mondeo
Ford Mondeo

Ford Mondeo
Ford Mondeo

Ford Mondeo
Ford Mondeo

Avansert ny Mondeo

Om noen måneder kommer endelig neste generasjon Ford Mondeo. Bilen er spekket med ny teknologi og får nye, utslippsvennlige motorer. Vi skal snart kjøre den og gir deg selvsagt våre førsteinntrykk.

Publisert Sist oppdatert

På dieselsiden lanseres en ny 2,0-liters TDCi dieselmotor med twin turbo. Denne har en effekt på 210 hk og et maks dreiemoment på 450 Newtonmeter ved 2000 omdreininger. Motoren har vesentlig lavere CO2-utslipp enn forgjengeren 2,2 TDCi med 200 hk.

De som nøyer seg med mindre effekt kan velge mellom 2-liters dieselmotorer på enten 150 eller 180 hk. Disse tilbys også i kombinasjon med firehjulsdrift.

Det vil også komme en 1,6-liters dieselmotor med Econetic-teknologi og CO2-utslipp på lave 94 g/km.

Kompakt bensinmotor
den tresylindede 1,0-liters turbo bensinmotoren som er blitt svært populær i de kompakte modellene. I Mondeo yter den 125 hk og har et CO2-utslipp på 119 gram per kilometer.

Alternative bensinmotorer er en 1,5-liter med 160 hk samt 2,0-litere med enten 203 eller 240 hestekrefter.

Ford vil for første gang også lansere en hybrid Mondeo med kombinasjonen 2,0-liters bensinmotor og to elektriske motorer. Batteripakken (Li-ion) har en kapasitet på 1,4 kWt og en forventet levetid på 10 år eller 240.000 km. CO2-utslipp på denne blir 99 g/km.

Ny teknologi

Fords nye antikollisjonsassistent med fotgjengeroppdagelse kan oppdage personer i veibanen, eller som vil kunne komme til å krysse bilens kjørebane, og kobler automatisk inn bremsene dersom sjåføren ikke reagerer på advarslene.

Fotgjengeroppdagelsen identifiserer personer og reduserer alvorlighetsgraden ved påkjørsler i opptil 80 km/t.

Bilen tar ansvar

Hvis det fortsatt ikke er noen reaksjon vil kjøretøyet automatisk koble til bremsene slik at bilens hastighet senkes.

- Nye Mondeo er det teknisk mest avanserte Ford-kjøretøy som noensinne er lansert, sier Ulrich Koesters, ansvarlig for de største personbilene hos Ford Europa.

- Utstyr som antikollisjonsassistent med fotgjengeroppdagelse bidrar blant annet til å øke sikkerheten og tryggheten for sjåfører i travle byområder.

Aktiv bremsing

Nye Mondeo har også Active City Stop - en automatisk innkopling av bremsene for å unngå å kjøre inn i en forankjørende bil.

Active City Stop virker i hastigheter opp til 50 km/t. Ved høyere hastigheter bruker antikollisjonsassistenten radar og kamerateknologi for å skanne 200 meter foran bilen - og kan automatisk koble inn full nedbremsing for å unngå påkjøring av kjøretøyet foran.

Radarteknologi muliggjør også distanseangivelse, som informerer sjåføren om tidsavstanden til kjøretøyet foran - og den adaptive cruisekontrollen vedlikeholder automatisk valgt distanse til kjøretøyet foran ved å øke eller redusere farten på egen bil.

I tillegg bidrar det foroverrettede kameraet til å holde bilen i kjørefilen (Lane Keeping), som påvirker styringen dersom Mondeo foretar et utilsiktet filskifte.

Trygg i mørket

Den avanserte teknologien kombinerer LED frontlykter som gir dagslyslignende lys med Fords adaptive frontlyssystem der frontlysstrålens vinkel og intensitet justeres ut fra kjøreforholdene.

Den kan velge en av syv innstillinger i forhold til bilens hastighet, utelyset, rattvinkel, avstanden til kjøretøyet foran og aktiviteten til vindusviskerne.

Parkeringshjelp

Personsikkerhet har høy prioritet i den nye Mondeo-generasjonen. Blant annet vil den som den første bil i Europa ha oppblåsbare setebelter for baksetene.

Det innebærer belter som på 40 millisekunder fylles med luft slik at de dekker et område av overkroppen som er fem ganger bredere enn et konvensjonelt belte.

I tillegg til de oppblåsbare setebeltene bak er det ytterligere ni kollisjonsputer, inklusive pute for sjåførens kne, kollisjonspute for sjåføren med optimalisert brystbeskyttelse og dypere sidekollisjonsputer som er formet for mer effektivt å beskytte dem som sitter i bilen og fjerne dem fra kollisjonsområdene.

Sync2 og MyKey

Mondeo er ifølge Ford først i segmentet med en forbedret versjon av MyKey som gjør det mulig for Mondeo-eieren å programmere en tenningsnøkkel – vanligvis for en yngre sjåfør.

MyKey kan stanse innkommende telefonsamtaler, senke toppfarten, hindre avstenging av førerassistanseteknologier og sikkerhetsutstyr, redusere volumet på musikkanlegget og hindre at bilen kan startes dersom ikke de som sitter i bilen har koplet til bilbeltene.

Nye Mondeo kommer til Norge i løpet av november.

Powered by Labrador CMS