Ford Mondeo: Solid oppgradering

Ansiktsløftingen av Ford Mondeo har gitt bilen et sterkere særpreg. De usynlige endringene er vel så viktige.

Publisert

Først publisert i BIL 11 - 1996.

Den nye fronten på Ford Mondeo bidrar ikke bare til at bilen får en sterkere identitet. Frontlyktene gir bedre lys enn på den utgående modellen og baklyktene bidrar til at den nye Mondeoen skifter karakter.

Bedre benplass i baksetet vil Mondeo-eierne sette stor pris på. Plassforbedringen skyldes rett og slett at ryggen på forsetet har fått en annen konstruksjon; en 4 cm dyp utsparing gir tilsvarende plass til baksetepassasjerenes ben.

Mondeo leveres med sidekollisjonsputer, men dette er ikke standardutstyr. Standard er det derimot at midtplassen i baksetet er utstyrt med 3-punkts sikkerhetsbelte, i både sedanen og i stasjonsvognen.

Usynlige endringer
I tillegg til ny front og hekk, har bilen vokst. Sedanen er 7 cm lengre enn før, og stasjonsvognen 4 cm. Dette gir større bagasjerom. Bredden er uendret, men høyden er 4 cm mindre enn før. Likevel er det de ikkesynlige endringene som etter vår mening bidrar mest til at Mondeo har blitt en bedre bil.

Listen lang; modifisert forhjulsoppheng, oppgradert fjæring bak med gassfylte dempere på Ghia-modellen, bedre styrefølelse, styrerespons og clutch-overføring og ikke minst er støydempingen mot motoren forbedret. Det sistnevnte punktet får vi ikke dokumentert med støymåler før vi har prøvekjørt bilen på norske veier, for under vårt møte med bilen på Sardinia fikk vi ikke kjøre de mest aktuelle motorvariantene; samtlige prøvebiler var utstyrt med 2,5-liters V6-motorer.

På en av motorvariantene som kommer til Norge er det gjort en endring som nok blir lagt merke til: Gearingen er lagt litt høyere på to-liters bensinmotoren. I praksis betyr dette 300-400 omdreininger lavere turtall i femtegear. Dette vil oppleves som at motoren er mindre masete og det reduserer både støy og bensinforbruk.

Lavere bensinforbruk
På de tre tilgjengelige Zetecmotorene — 1,6-, 1,8- og 2,0-liter — er det gjort modifiseringer som senker bensinforbruket med opptil 13%. Dermed har utslippsverdiene blitt lavere. På 2-literen med manuell gearing har f.eks gjennomsnittlig forbruk gått ned fra 8,8 til 8,1 liter pr mil. På bilene med 1,6- og 1,8-litersmotorer er katalysatoren flyttet nærmere motoren og kommer dermed raskere opp i funksjonstemperatur.

Basismodellen vil ha navnet Mondeo. Neste utstyrsnivå heter Mistral og plasserer seg mellom GL og GLX. Toppmodellen, som forventes å bli volumselgeren i Norge, heter Ghia. Traction Control er standard på alle modeller med bensinmotor fra 1,8-liter og høyere.

Prisene er ikke nøyaktig fastsatt, men det er klart at de vil ligge noe høyere enn dagens Mondeo-priser, noe som blant annet forklares med høyere utstyrsnivå. Ford Motor Norge mener at 4-dørs Mondeo Ghia med 1,8-liters motor skal koste under 250.000 kroner.

Powered by Labrador CMS