-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Ford Mondeo Titanium X
Mondeo har et chassis som gjør kjøreturen til en nytelse. Nå kommer to nye motorer som gjør det enda morsommere.
Først publisert i BIL 10 - 2004.
Denne høsten introduserer Ford to nye motorer for Mondeo, begge av den spreke sorten. En treliters V6-bensinmotor som er den samme som i ST220 men med lavere ytelser, og en 2,2-liters turbodiesel rekkefirer. Begge kommer først i en begrenset serie kalt Titanium X.
Titanium X ligger mellom Ghiamodellene og ST220, altså med både luksuriøst og sportslig tilsnitt. Den nye V6-motoren legger seg med sine 204 hester mellom 2,5 liters motoren med 170 hk og ST220 sin treliter på 226 hk. Og det er ingen tvil om at det er nok av krefter i den. Fleksibiliteten er god, man kan ligge i sjettegear selv i 60 km/t.
Den nye dieselmotoren er et steg opp fra dagens toliter med 130 hester, fra 2,2 liter hentes det nå ut 155 hester og hele 360 Nm. Ved overlading tas det ut opptil 400 Nm når det trengs. Ved 1800 omdreininger kommer spruten, og man kjenner turboen gjør sitt. Den typiske dieselbrummingen er godt hørbar under akselerasjon, men ellers er det en stille motor.
Begge disse motorene passer meget godt til Mondeos allerede fantastiske chassis, og vi liker den direkte styringen og måten ujevnheter i veien takles på. Vi setter mindre pris på hjulstøyen, noe mer isolasjon hadde gjort seg hvis Ford skal kapre kunder i dette segmentet.
Av de to nye modellene er dieselutgaven klart å foretrekke. Treliters bensinmotor med høy effekt betyr høy pris i Norge, og drøye halvmillionen er i dyreste laget for denne.
Ford Mondeo Titanium X kombikupé 3.0 V6 (2.2 TDCi)
Pris: kr. 516.700 (394.900)
Motor: Sekssylindret V-motor. 2967 ccm. 150 kW (204 hk) v/6000 o/min. 263 Nm v/4900 o/min. (Firesylindret rekkemotor. 2198 ccm. 114 kW (155 hk) v/ 3500 o/min. 360 Nm (400 v/overlading) v/1800 o/min.)
Mål og vekt: LxBxH: 473 x 181 x 143 cm. Akselavstand: 275 cm. Egenvekt m/fører: 1495 kg.
Dekk: 205/55R16.
Bagasjerom: 500-1370 liter (VDA).
Tankvolum: 59 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 7,9 (8,7) sek
Toppfart: 240 (220) km/t
Forbruk blandet kjøring: 1,03 (0,61) l/mil
CO2-utslipp: 247 (159) g/km