-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Indisk Ford fornyes
Figo heter en kompakt Ford i India. På bilutstillingen i Delhi viste de en Figo Concept. Ingen tvil om at dette snart er den nye produksjonsutgaven.
Figo har vært solgt i India siden 2010, og er egentlig basert på Fiesta V. Hva den nye er basert på – eller om den i det hele tatt sitter på noe nytt – aner jeg ikke, men jeg vet i hvert fall at den er mye tettere opptil Fords aktuelle designspråk.
Denne stammer faktisk fra pennen til Ehab Kaoud som er sjefdesigner hos Ford North America. Og selv om han bor langt unna, har han i hvert fall oppfylt alle indiske kompaktbilers krav om å holde seg under 4 meter i lengden.
Smarte speil
Dessuten har den en annen detalj som jeg gjerne skulle sett innført på mange flere biler, også de med adresse 0177 Oslo.
Her heter det elektriske foldbare sidespeil med «Fleksibel Arkitektur». I klartekst betyr det at speilene er montert slik at de ikke lett slås av dersom andre biler eller motorsykler dunker borti dem.
Det kan bli mange penger spart, i hvert fall for dem som liker å ha speilene på plass.
Hva jeg derimot ikke er så imponert av er påstanden om at denne bilen har tilbragt hundrevis av timer i vindtunnel, for å sikre et sluttresultat som gir lavere luftmotstand, som eliminerer vindstøy og som gjør at bilen «smyger seg mykt gjennom luften».
Det jeg husker av indisk trafikk gjør at jeg ikke tenker på aerodynamiske finesser som første prioritet.
Egentlig synes jeg bilen ser ut som en sedan-utgave av den KA Concept som ble vist i Brasil i fjor, selv om denne kanskje er litt større. Hekken kan være hentet fra Focus Coupé, men her på den mindre bilen ser den kanskje mer elegant ut.
Fremskritt
Jeg burde jo ikke uttale meg om noens utseende etter bare å ha sett bilder, men jeg kan jo trygt slå fast at dersom du ikke likte dette noe særlig, så er det adskillig bedre enn den bilen som på sikt skal erstattes.
Akkurat som da Ford distribuerte bilder av sin nye Brasil-Ka, mangler også denne gang enhver antydning av hvordan interiøret ser ut.
Det eneste vi vet er at Ford kaller innholdet «en cabin med innovative oppbevaringsmuligheter». Jeg tviler på at de har vært like innovative som Citroën http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=41850 , som flyttet airbagene opp i taket for å få plass til større rom i dashbordet.
De innovative oppbevaringsmulighetene nevnes i samme åndedrett som Smart Teknologi, der vi også finner en «innovativ dokk, der Figo viser nye måter å oppbevare, montere og lade innretninger som mobiltelefoner, MP3-spillere eller satellitt navigasjons systemer».
Kanskje både bil og innhold (som vi egentlig ikke aner noe om, verken motor, transmisjon, bremser eller opphengning er nevnt) kan virke litt naiv. Men man skal huske på at dette er et segment der det ble solgt en million biler i fjor, og som Ford regner med skal øke til 2 millioner innen 2018.
Man roter ikke når man skal ta et slikt marked på alvor.