Subaru Forester

Subaru Impreza

Subaru boxer diesel

Mer diesel fra Subaru

Subaru har fått mange positive omtaler av sin nye diesel boxermotor – blant annet av oss. Snart kommer motoren i flere Subaru-modeller.

Publisert Sist oppdatert

Boxer
Det unike med Subarus dieselmotor, en boxer-konstruksjonen hvor sylindrene sitter horisontalt i stedet for vertikalt eller diagonalt. Dermed oppnår man mindre vibrasjoner og derigjennom en stillere motorgange.

Vi har allerede latt oss imponere av denne motoren i Outback og Legacy, men volumet blir nok vesentlig større når den etter Paris-utstillingen også skal tilbys i kombinasjon med Forester og Impreza.

LES OGSÅ Takk for japansk galskap

Renere
Motoren har innebygd vedlikeholdsfritt partikkelfilter og er koblet til en nyutviklet 6-trinns manuell gearkasse. Kreftene fordeles til alle fire hjul via Subarus velprøvde AWD-system.

I en Forester yter motoren 147 hk og har et CO2-utslipp på 167 g/km – hvilket er respektabelt for en SUV i denne klassen.

Når den monteres i en Impreza, øker hk-antallet til 150 mens CO2-utslippet reduseres til 152 g/km. Begge bilene har et maks dreiemoment på 350 Nm i området 1800 – 2400 omdreininger.

Andre godbiter som kan beskues hos Subaru i Paris, er de elektrisk drevne konsptbilene, R1e og G4e. Sistnevnte representerer neste generasjon elbil med en rekkevidde på 200 km takket være lette litium-ion batterier med høy kapasitet.

Les mer om R1e her

Her er mer om G4e

Powered by Labrador CMS