-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Subaru Forester S-Turbo AWD
I turboversjon er det ikke mye å utsette på Subaru Forester.
Først publisert i BIL 12 - 1998.
Vi testet Forester tidligere i år og selv om vi ikke hadde mye å utsette på bilen, var det flere som savnet litt ekstra bunndrag i motoren. For å tilfredsstille dem som ønsker seg en sterkere motor, lanseres derfor Forester S-Turbo.
Motoren er i utgangspunktet den samme som brukes i Impreza GT Turbo. Det vil si en boksermotor med fire sylindre, to overliggende kamaksler for hver sylinderrekke og fire ventiler pr sylinder. Men STurbo-motoren i Forester har en mindre turbo og arbeider med et lavere ladetrykk, bare 0,5 bar.
170 hk og 240 Nm
Selv om det hadde vært artig med enda flere hester, holder det med de 170 som motoren varter opp med ved 5.600 o/min. For der Forester uten turbo føles litt slapp og undermotorisert, hiver turbomodellen seg frem når du trykker på gasspedalen. Den hurtige responsen på gasspådrag, kombinert med en styring som gir god følelse med underlaget og en drivlinje som holder bilen stødig, gjør Forester til en engasjerende bil å kjøre. Men man skal ikke overdrive. Forester er ingen rallybil. Derimot er det ekstra dreiemomentet i turbomotoren svært velkomment. Nå kan du laste bilen full og fremdeles ha fartsressurser i reserve.
Gearkassen er lett å bruke og det er bra. Det kraftige dreiemomentet til tross, må du regne med å bruke gearspaken relativt flittig. Motoren våkner nemlig først ordentlig til liv idet nåla på turtelleren passerer 3.000 o/min og i femtegear vil det si rundt 120 km/t, med andre ord ypperlig for tyske motorveier. Subaru bruker et drivsystem som i utgangspunktet fordeler kraften med 25% til hvert hjul. Men en silikonclutch på mellomakselen fungerer som differensialbrems og varierer drivkraften mellom for- og bakhjul, avhengig av veigrepet. Med motor og gearkasse plassert symetrisk på lengdeaksen og drivaksler som er like lange på hver side, er Forester svært stabil. Boksermotoren gir et lavt tyngdepunkt og Forester krenger lite høyden tatt i betraktning.
Bortsett fra motoren er det lite som skiller S-Turbo fra andre Forestermodeller, men det er vanskelig å unngå å legge merke til det store luftinntaket på panseret som forsyner ladeluftkjøleren. I grillen har grovmasket sort netting erstattet det store rutemønsteret. S-Turbo kommer også med 16" lettmetallfelger som standard.
Litt tøffere
Innvendig dominerer det praktiske fremfor det estetiske. Man finner oppbevaringsrom med lokk i dashbord, midtkonsoll og dører. Oljedempet solbrilleholder i taket og koppholder for bak- og forsete, 12V uttak i bagasjerom og oppbevaringsrom under gulvet, er med på å understreke det praktiske i Forester. Automatisk nivåregulering, manuelt klimaanlegg og et stort soltak er også standard. Det eneste man finner på listen over ekstrautstyr, er skinnseter og automatgear.
Kupéen i Forester er litt høyere enn i en vanlig stasjonsvogn. Vinduene er større og man sitter litt mer rett enn vanlig. Samtidig er ikke Forester en "ekte offroader". Til det er den for lav. Den takler likevel kjerreveien opp til hytta eller litt ekstra snø uten problemer. Jeg savner en ting; Forester S-Turbo har ikke reduksjonsgear. Spesielt dem som ofte sleper på tunge tilhengere vil nok savne dette.
Har man råd, mener jeg de ekstra 57 hestekreftene er verdt det ekstra utlegget. Men vil man ikke betale 349.900 kroner for en stasjonsvogn med firehjulsdrift, er Forester uten turbo like praktisk, tar seg vel så godt frem og koster som sagt 70.000 kroner mindre.
SUBARU FORESTER S-TURBO AWD:
Motor: 4-sylinderet boksermotor med to overliggende kamaksler for hver sylinderrekke og fire ventiler pr sylinder. 1994 ccm. 125 kW(170 hk) v/5.600 o/min. 240 Nm v/3.200 o/min. Kompresjon: 8,5:1.
Transmisjon: Permanent firehjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak. ABS.
Dekk: 215/60 R16.
Mål: Lengde: 445,0. Bredde: 173,5. Høyde: 158,0. Akselavstand: 252,5. Sporvidde f/b: 148,0/145,5.
Egenvekt u/fører: 1445 kg.
Volum: Bagasjerom (VDA): 409 liter. Tank: 60 liter.
Aks. 0-100 km/t: 8,4 sek.
Toppfart: 198 km/t.
Forbruk by: 1,28 l/mil.
Forbruk landevei: 0,82 l/mil.
Forbruk snitt: 0,99 l/mil.
Pris: kr 349.900,-.
Forbruk i følge EU-97 (93/116/EU).