-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Første bil i 1905
Få av verdens bilfabrikker kan skryte av mer enn 100 års erfaring med bilutvikling og produksjon.


Skoda ble grunnlagt i 1895 av to herrer ved navn Vaclav Klement og Vaclav Laurin under navnet Laurin & Klement – eller forkortet til L&K. De startet med produksjon av sykler i 1896, og første motorsykkel kom i 1899.
I 1905 lanserte de den første bilen, L&K Voiturette Type 1. Den hadde en tosylindret motor med 7 hk og toppfarten var 40 km/t. Bilen ble en salgssuksess og sikret firmaet en stabil posisjon i det internasjonale bilmarkedet som da var i sin spede barndom.
Senere lanserte L&K en rekke bilmodeller, og bygget under første verdenskrig blant annet ambulanser og militære lastebiler. Tidlig etter første verdenskrig – fra 1920 – kom sivil bilproduksjon i gang igjen og man eksporterte i 1920-årene biler over hele verden – fra Japan til Mexico i tillegg til Europa. Blant annet leverte L&K biler til den japanske keiserfamilien.
Fra 1925 fikk bilene navnet Skoda, etter fusjonering med det store industrikonsernet Skoda som holdt til i tsjekkiske Pfilzen (der pilsener-ølet opprinnelig kommer fra!). Skoda hadde da hele 30 000 ansatte og produserte alt fra hestevogner til maskiner av mange slag, verktøy og stålprodukter i størrelse helt opp til store lokomotiver.
En rekke bilmodeller så dagens lys frem til annen verdenskrig. Under krigen ble produksjonen av biler avbrutt – men kom i gang igjen i 1946. Da ble blant annet 50 nye Skoda personbiler eksportert til Norge ved at representanter for det norske forsvaret hentet bilene på fabrikken og kjørte dem hjem via Tyskland og Danmark.
I 1950-årene ble det solgt flere tusen Skoda-biler i Norge på enklere kjøpetillatelse fordi Norge hadde byttehandel-avtale med østeuropeiske land. Vanlig salg av personbiler var strengt rasjonert her i landet frem til 1. oktober 1960.
Våren 1991 kjøpte Volkswagen-konsernet Skoda-fabrikken av den tsekkiske stat. På det tidspunktet bygde fabrikken 60 000 biler årlig. I 2011, 20 år senere, bygges nærmere 900 000 Skoda-biler i Tsjekkia, Russland og Kina. Fabrikken i Tsjekkia har full produksjon syv dager i uken, den stoppes bare tre og en halv time hver søndag for vedlikehold…