-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Større, sterkere og snillere
Samlet ytelse har gått opp til 136 hk, ytre mål er økt – mens CO2-utslippet er redusert med 25 prosent til 89 g/km. Vi har kjørt nye Toyota Prius.
Sammenlignet med forgjengeren er ikke nykommerens design vesensforskjellig, du er ikke i tvil om at dette er en Prius. Likevel er plattformen ny, men akselavstanden er beholdt som før, det vil si at den er identisk med dagens Avensis.
Utvendig lengde har bare økt med 15 mm, mens bredden er 20 mm større enn før. Dette betyr at bagasjerommet er 30 liter større, samtidig som tynnere seterygger betyr at baksetepassasjerene nyter godt av 2 cm bedre benplass.
Mer effektiv
Under skallet er endringene større. Ifølge Toyota er hele 90 prosent av drivverket nytt. Først og fremst er den gamle 1,5-literen byttet ut med en kompakt 1,8-liters motor som arbeider ved mer drivstoff-effektivt turtall. Dreiemomentet når sitt toppunkt ved lavere turtall enn før.
TOYOTA ØNSKER LAVERE HYBRID-AVGIFTER
Dermed har drivstofføkonomien blitt bedre, nærmere bestemt 12 prosent forbedring, men det betyr også roligere gange. Bensinmotoren alene leverer 98 hester, mens den samlede ytelsen fra hybridsystemet er økt med 24 prosent, fra 110 til 136 hk.
Valg av kjøremodus
En nyhet er at sjåføren kan velge mellom tre ulike driftsformer: Når EV-modus benyttes, drives bilen bare av batteriet og elmotoren. Her er rekkevidden begrenset til et par kilometer.
ECO-modus er den som brukes ved normal kjøring, og her sørger hybridsystemet for mest mulig effektivt samspill mellom bensinmotor og elmotor. Tredje alternativ er POWER-modus, hvor du henter ut maksimal ytelse fra systemet ved å koble inn begge motorene og batteripakken samtidig.
Ved normal kjøring, det vil si at du ligger på et forbruk ved blandet kjøring på 0,39 liter/mil, har Prius en rekkevidde på 1150 kilometer mellom hver tankfylling, det vil si 15 mil mer enn forgjengeren.
Ny plattform
For å få til forbedringene i hydridsystemet, har Toyota bygget bilen på en ny plattform. Dermed har bilen også fått et løft i både kjøreegenskaper og komfort. Den tåler høyere hastigheter på svingete vei.
Selv om bilen fortsatt er forholdsvis myk, hjuloppheng og fjæring er satt opp for å prioritere komfort, er ikke bilen så følsom for krenging som forgjengeren. Styringen har også fått noe bedre respons, det vil si at tilbakemeldingen fra underlaget er bedre enn før, selv om styringen fortsatt er i letteste laget for de ”kjøreglade” blant oss.
Selv om Toyota peker på at de har gjort flere tiltak for å redusere støy og vibrasjoner, er vi overrasket over at hjulstøyen er tilstede i betydelig grad. Kanskje blir ørene lurt av at det er lite støy fra andre kilder, det er hjulstøyen som er dominerende. Vi kjørte Prius i Sverige, på asfalt som er ganske lik den typiske norske, grove asfalten.
Solcellepanel
Det er ingen problemer med å finne seg til rette ved rattet. En av nyhetene i førermiljøet er at nye Prius er utstyrt med ”head-up-display” på frontruta, kombinert med at instrumentene er plassert i siktlinjen. Det betyr at all viktig informasjon kan oppfattes med et øyekast.
En annen nyhet, som hører med til ekstrautstyret, er et solcelletak som sørger for strøm til å drive ventilasjonsanlegget når bilen står parkert i sola. Sånn sett må Prius kunne kalles en hundevennlig bil.
Dette klimaanlegget kan også aktiveres med fjernkontroll. Det betyr at kupéen kan kjøles ned i opptil tre minutter før noen setter seg inn i bilen i sommervarmen. Fiffig.
Her er Prius-prisene:Comfort265.900Advance282.500Executive309.000Premium340.300
(Premium inkluderer solcelleglasstak, skinnpakke og pre-crashpakke).
FAKTA Toyota PriusMotor:4-syl. bensinmotor, 1798 ccm,Effekt:98 hk v/5200 o/min.
Effekt samlet:100 kW (136 hk).
Mål:446x174,5x149 cm. (LxBxH)Akselavstand:270 cm.Egenvekt:1390 kg.Aks. 0-100 km/t:10,4 sek.Toppfart:180 km/t.Forbruk blandet kjøring:0,39 l/mil.CO2-utslipp:89 g/km.Pris:fra kr 265.900.
Konkurrenter: Honda Insight – og alle vanlige familiebiler.
+
Ukomplisert teknikk. Lettkjørt.
–
En del hjulstøy.