Smart elbil-konvertering?

Som kjent har selskapet Miljøbil Grenland, med Skagerak Energi og Norsk Hydro som hovedaksjonærer, kunngjort at de vil konvertere smart fortwo-biler til elektrisk drift i Hydros gamle anlegg på Herøya. Planen er å konvertere 500 biler allerede i inneværende år, og å nå en årsproduksjon på 1500 enheter i 2007.

Publisert Sist oppdatert

Smart ForTwo

Prislappen på 200.000 kroner er kanskje ikke så drøy som den i første omgang virker. Sammenlign bare en brukt Th!nk til rundt det halve eller en ny Kewet til rundt 135.000. smart fortwo er litt mer bil enn Th!nk var, og mye mer enn Kewet er – sistnevntes nye 3-seters Buddy-versjon er sågar klassifisert som elmotorsykkel etter 80 kilos slanking. smart har også et akseptabelt forhandlernettverk og en langt mer tilgjengelig reservedelsbeholdning enn de to norske elbil-alternativene, både volummessig og geografisk.

Men det virkelig smarte trekket overfor elbilkunden er at batteripakka i smart-bilene ikke er av den tradisjonelle blytypen man fant i Th!nk, men er en videreutvikling av lithium-iontypen som man nå ser i hybridbiler, i Kewet og sågar i mobiltelefoner. Leverandøren, den kanadiske batteriprodusenten Elektrovaya, frister med at pakka er relativt lett (365 kg), tåler klattlading, gir høyere effekt og større aksjonsradius (inntil 200 km pr. opplading). Å fornye hele batteripakka koster 75.000 kroner (mot kr. 23.000 i en Kewet som byttes ca. hvert 4. år og kr. 190.000 i en Th!nk ca. hvert 10. år eller etter 100.000 km).

Nå er det selvsagt noen spørsmål som reiser seg også: Hvor skal elektroombyggerne få så mange fortwoer fra så fort? Hvordan skal de greie å bygge om 500 biler i løpet av inneværende år? Vil ikke vektdistribusjonen bli endret slik at bilen må gjennom en ny krasjtest?

Når en pakke lithiumbattterier av det aktuelle formatet koster minst 150.000 gjennom andre tilbydere, hvordan kan da en samarbeidspartner (har Elektrovaya forresten egen produksjonslinje?) tilby samme pakka til halv pris? Og når vekten av elektrosmarten blir 200 kg høyere enn brennstoffsmarten, blir det bare igjen 60 kg tillatt nyttelast – inklusive fører! Hvordan skal dette løses og hva vil det koste?

Det er nok en fordel å ha rike onkler som de to hovedaksjonærene når det satses slik, spesielt når det bør hentes inn mellom 50 og 100 millioner for å opprette produksjonslinja, ifølge Finansavisen. Vi får se om det holder, da.

Powered by Labrador CMS