FRA ARKIVET:
Volvo C70 cabriolet

C70 er definitivt ikke noen ungdoms-cabrio. Det sørger prisen for, og dessuten råder komforten foran det sportslige.

Publisert

Det er ingen helt ny bil Volvo nå lanserer i Europa, for den har vært i salg i USA i over et år etter at den hadde verdens- premiere på bil-utstillingen i Detroit i januar 1997. Produksjonen av bilen skjer ikke langt fra den norske grensen, i Uddevalla-fabrikken som Volvo eier sammen med TWR.

Sikkerhet en utfordring
Volvo appellerer til fornuften med sin C70 cabriolet, og peker på at de har konstruert en åpen bil med høy grad av sikkerhet. Dette er den første cabriolet på markedet med automatiske beltestrammere på alle fire plasser. Et rundvelt er selvfølgelig den ulykkestype som byr på den største utfordringen for sikkerheten i en åpen bil. En eller flere tekniske løsninger må erstatte den beskyttelsen som et bærende tak gir. Her i C70 er buret rundt kupéen forsterket i en hesteskoform samtidig som A- stolpene og frontruterammen er forsterket med spesialstål slik at de skal tåle en rundvelt selv med det store vektstangmomentet som den sterkt skråstilte frontruten gir.

Like viktig for passasjerenes sikkerhet er veltebøylene som er skjult bak baksetene. Hvis bilen er i ferd med å tippe rundt, blir det registrert av to følere som i sin tur gir et elektrisk signal til en magnetventil, og dermed spretter veltebøylene opp over hodehøyde, alt i løpet av brøkdelen av et sekund. Hvis veltebøylene er utløst og bilen likevel holder seg på hjulene, er det bare å vippe til side en mekanisk sperre og dytte bøylene ned igjen. Ingen komponenter må skiftes, systemet er igjen klart til innsats.

Automatiske beltestrammere er vel så viktige i en åpen bil som i en vanlig bil hvor taket til en viss grad tar av for steiner og andre ujevnheter som kan være en fare for passasjerene hvis bilen ruller rundt. Derfor har Volvo inkludert beltestrammere på alle fire setene i sitt sikkerhetssystem som de kaller ROPS, Roll Over Protection System, samtidig som anti-whiplash-setene - som ble introdusert i Volvo S80 i fjor - er standard i begge forsetene. De todelte sidekollisjonsputene er også en del av dette systemet, hvor nedre del beskytter bryst og underliv og øvre del beskytter hodet.

Trygve Bæra – Bilnorge.no

Powered by Labrador CMS