Kangoo Compact Concept

Kangoo Compact Concept

Kangoo Compact Concept

Laguna Coupé Concept

Laguna Coupé Concept

Laguna Coupé Concept

Laguna Coupé Concept

Renault overrasker

Kangoo Compact Concept heter en av de gladeste bilene i Frankfurt. Og Laguna Coupé tilhører de vakrere.

Publisert Sist oppdatert

Klikk HER for alt fra Frankfurt!

Renault har ikke bare sin stor Laguna Concept Coupé på plass i Frankfurt. De overrasker også med en liten Kangoo, som ikke bare er bygget over et rollerblade-tema, den er også bygget i samarbeide med Rollerblade. Merkevarenavnet Rollerblade.

Gøyal fargekombinasjon, varm oransje sammen med børstet aluminium. Og interiøret bruker alle muligheter for stemningsopplysning, så dette er virkelig en liten kabin man deler med meget nære venner. For bilen er liten, 187 cm bred og 390 lang.

Bybil

Dimensjonene tyder på bybil, og selv om den har et visst friskluft-preg er nok ikke friskluften lenger unna enn nede på brygga, eller et annet sted man kan bruke bladene på fast underlag. De har for øvrig sin faste plass på den nederste baklemmen som er hengslet i underkant.

Dersom du er en virkelig eventyrlysten passasjer, kan baksetene dreies 180 grader slik at du ser bakover, og hele den bakre del av taket kan tas av slik at du virkelig har muligheter til å sole deg på vei til treffet. Men den store bakåpningen man da får, kan også være praktisk dersom store ting skal fraktes – for eksempel et høyt kjøleskap.

Interiøret er lyst og åpent, og på tross av at man ikke får assosiasjoner til de store viddene når man ser denne bygate-bilen, er den blant mye annet også utstyrt med kompass. Kanskje for å sjekke at GPS’en tar deg i riktig retning.

En liten styling-detalj som vi kanskje kan komme til å se mer av: langs siden er det en ganske tykk plexiglass-streng, formet som en lang bølge. Slike kan også lyses opp av farget lys, og skape en ekstra eksteriør-effekt.

Coupé bekreftes

Bare to ord til om Coupéen, som vi har skrevet om før. På utstillingen får vi bekreftet at det kommer en produksjonsutgave av denne bygget på den nye Laguna en gang neste år. Den blir ganske lik konseptbilen, men de skrått hengslete dørene overlever ikke veien til samlebåndet.

Les også: Laguna som superbil

Det gjør derimot Lagunas Active Drive som blir obligatorisk på denne, men valgbart på sedanen og stasjonsvognen. AD betyr aktiv firehjulsstyring, der bakhjulene kan slå ut i inntil 2,5 grader. Nissan var verdensmester på dette systemet for en femten års tid siden. Det er sikkert bedre elektronikk som har gjort at man tar opp gamle kunster igjen.

Motoren i denne fremtids-skapningen er for øvrig den nye V6 dCi-motoren som er utviklet sammen med Nissan. Fra 3 liters slagvolum avgir den mellom 230 og 265 hk, avhengig av installasjon, og fra 450 til 550 Nm dreiemoment. Dessuten oppfyller den allerede fremtidens Euro 6 norm.

Powered by Labrador CMS