-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
FuelCell på samlebåndet
Mercedes-Benz kunngjør nå at de starter masseproduksjon av sin første brenselcellebil. Skjønt masse er vel å ta i litt hardt.
Produksjonen av B-Klasse F-Cell starter innen utgangen av 2009, og i første omgang skal det lages ca 200 biler for bruk i Europa og USA fra 2010. Bilen får ytelser tilsvarende en 2,0-liters bensinbil og skal ifølge Mercedes være anvendelig for daglig bruk.
Den elektriske motoren yter 100 kW (136 hk) og har et dreiemoment på 290 Nm, allerede fra første omdreining.
Bilen har et drivstofforbruk tilsvarende 0,33 liter diesel på mila i følge NEDC (New European Driving Cycle).
VI HAR KJØRT HYDROGENBIL I OSLO
Passer for Norge
Det gir den en kjørelengde på ca 385 kilometer per tanking, og det kan kommer godt med, for hydrogenpumper finner du foreløpig ikke akkurat på hvert hjørne. Norge er blant landene som går i bresjen for denne teknologien med sitt Hy-Nor prosjekt.
Systemet har gode egenskaper i kalde klima og skal fungere i temperaturer ned mot minus 25 grader.
SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT
Drivlinjen er kraftig oppdatert fra prototypen A-Klasse F-Cell som ble lansert i 2004. Den har fått bedre ytelser, større rekkevidde, økt pålitelighet og startkarakteristikk samt forbedret komfort.
Som hos hybridbiler med forbrenningsmotor, benytter F-Cell et litium-ion batteri på 35 kW med kapasitet på 1,4 kWh for å øke effekten og ta vare på energi ved nedbremsing.
Anvendelig
B-Klasse F-Cell benytter det smarte sandwich-gulvet som A- og B-Klasse er utstyrt med for plassering av elementene i drivlinjen. Det betyr at B-Klassens interiør er intakt mens bagasjerommet har en kapasitet på 416 liter.
Mercedes hevder at sikkerhetsnivået i bilen er på høyde med det du finner i en konvensjonell B-Klasse.
Men den store utfordringen er altså å finne en hydrogenpumpe, foreløpig er slike kun etablert noen få steder – deriblant på strekningen Oslo – Stavanger. Så da får vi kanskje noen biler hit om et års tid?
SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT