-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
S-Klasse på sparebluss
Det begynner å monne, kan man si: Mercedes-Benz S 500 Plug-in Hybrid, får et forbruk på 0,32 liter/mil. Luksussedanen er snart klar for serieproduksjon.
Under bilutstillingen i Frankfurt viste Mercedes-Benz sin Vision S 500 Plug-in Hybrid.
Drivverket består av tre hovedkomponenter: En V6 bensinmotor med neste generasjons direkteinnsprøytnings-teknikk, en hybridmodul som yter 60 hk (44 kW) og et litium-ion-batteri med en lagringskapasitet på drøye 10 kWh. Akselerasjonen fra null til hundre går unna på 5,5 sekunder.
Hybridmodulens konstruksjon er i prinsippet lik den som finnes i S 400 Hybrid, men den er tre ganger så kraftig, og trenger naturlig nok mer plass. Batteriet er derfor plassert i bagasjerommet bak baksetet.
LES: Vårt førsteinntrykk av S 400 Hybrid
Kraftig lading
Bilen kan kjøre opptil 30 kilometer på elektrisk strøm alene, uten lokale utslipp. Det betyr at svært mye av bykjøringen kan gjøres uten bruk av fossile drivstoffer.
Bensinmotoren kobles inn automatisk når det kjøres i høye hastigheter eller i seige motbakker. Bensinforbruket ved blandet kjøring er imponerende lavt, bare 0,32 l/mil, med et tilhørende CO2-utslipp på 74 g/km.
Med hurtiglading tar det under 60 minutter å fylle ”tanken”, men det krever spesielt utstyr, for å si det mildt: Ladekapasiteten må være hele 20 kW.
Fabrikken opplyser at det tar fire og en halv time å fullade et utladet batteri fra en vanlig stikkontakt hjemme – men etter norsk standard kan ikke dette akkurat kalles ”vanlig”, for det krever en kapasitet på 3,3 kW.
Også diesel
På veien mot plugg-inn-hybrider har Mercedes-Benz også nylig presentert Vision E 300 BlueTEC Hybrid diesel. Denne kombinerer en ny 2,2-liters firesylindret dieselmotor med den 20 hk-hybridmodulen som også benyttes i S 400 Hybrid.
Den får et forbruk ved blandet kjøring på 0,45 l/mil. Det tilsvarer CO2-utslipp på 119 g/km med en effekt på 224 hk/165 kW og et dreiemoment på 580 - 600 Newtonmeter, altså omtrent samme ytelser som i dagens sekssylinder-diesel.