-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
S-Klasse på sparebluss
Det begynner å monne, kan man si: Mercedes-Benz S 500 Plug-in Hybrid, får et forbruk på 0,32 liter/mil. Luksussedanen er snart klar for serieproduksjon.
Under bilutstillingen i Frankfurt viste Mercedes-Benz sin Vision S 500 Plug-in Hybrid.
Drivverket består av tre hovedkomponenter: En V6 bensinmotor med neste generasjons direkteinnsprøytnings-teknikk, en hybridmodul som yter 60 hk (44 kW) og et litium-ion-batteri med en lagringskapasitet på drøye 10 kWh. Akselerasjonen fra null til hundre går unna på 5,5 sekunder.
Hybridmodulens konstruksjon er i prinsippet lik den som finnes i S 400 Hybrid, men den er tre ganger så kraftig, og trenger naturlig nok mer plass. Batteriet er derfor plassert i bagasjerommet bak baksetet.
LES: Vårt førsteinntrykk av S 400 Hybrid
Kraftig lading
Bilen kan kjøre opptil 30 kilometer på elektrisk strøm alene, uten lokale utslipp. Det betyr at svært mye av bykjøringen kan gjøres uten bruk av fossile drivstoffer.
Bensinmotoren kobles inn automatisk når det kjøres i høye hastigheter eller i seige motbakker. Bensinforbruket ved blandet kjøring er imponerende lavt, bare 0,32 l/mil, med et tilhørende CO2-utslipp på 74 g/km.
Med hurtiglading tar det under 60 minutter å fylle ”tanken”, men det krever spesielt utstyr, for å si det mildt: Ladekapasiteten må være hele 20 kW.
Fabrikken opplyser at det tar fire og en halv time å fullade et utladet batteri fra en vanlig stikkontakt hjemme – men etter norsk standard kan ikke dette akkurat kalles ”vanlig”, for det krever en kapasitet på 3,3 kW.
Også diesel
På veien mot plugg-inn-hybrider har Mercedes-Benz også nylig presentert Vision E 300 BlueTEC Hybrid diesel. Denne kombinerer en ny 2,2-liters firesylindret dieselmotor med den 20 hk-hybridmodulen som også benyttes i S 400 Hybrid.
Den får et forbruk ved blandet kjøring på 0,45 l/mil. Det tilsvarer CO2-utslipp på 119 g/km med en effekt på 224 hk/165 kW og et dreiemoment på 580 - 600 Newtonmeter, altså omtrent samme ytelser som i dagens sekssylinder-diesel.