-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Senterleder
NAF Senter Kongsberg
-
Kundemottaker
NAF Senter Oslo
-
Kundemottaker
NAF Senter Hamar
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Bilselger brukt/pre-owned
Formula Automobile Norge AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Mekaniker
NAF Senter Molde
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Trondheim
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
S-Klasse på sparebluss
Det begynner å monne, kan man si: Mercedes-Benz S 500 Plug-in Hybrid, får et forbruk på 0,32 liter/mil. Luksussedanen er snart klar for serieproduksjon.
Under bilutstillingen i Frankfurt viste Mercedes-Benz sin Vision S 500 Plug-in Hybrid.
Drivverket består av tre hovedkomponenter: En V6 bensinmotor med neste generasjons direkteinnsprøytnings-teknikk, en hybridmodul som yter 60 hk (44 kW) og et litium-ion-batteri med en lagringskapasitet på drøye 10 kWh. Akselerasjonen fra null til hundre går unna på 5,5 sekunder.
Hybridmodulens konstruksjon er i prinsippet lik den som finnes i S 400 Hybrid, men den er tre ganger så kraftig, og trenger naturlig nok mer plass. Batteriet er derfor plassert i bagasjerommet bak baksetet.
LES: Vårt førsteinntrykk av S 400 Hybrid
Kraftig lading
Bilen kan kjøre opptil 30 kilometer på elektrisk strøm alene, uten lokale utslipp. Det betyr at svært mye av bykjøringen kan gjøres uten bruk av fossile drivstoffer.
Bensinmotoren kobles inn automatisk når det kjøres i høye hastigheter eller i seige motbakker. Bensinforbruket ved blandet kjøring er imponerende lavt, bare 0,32 l/mil, med et tilhørende CO2-utslipp på 74 g/km.
Med hurtiglading tar det under 60 minutter å fylle ”tanken”, men det krever spesielt utstyr, for å si det mildt: Ladekapasiteten må være hele 20 kW.
Fabrikken opplyser at det tar fire og en halv time å fullade et utladet batteri fra en vanlig stikkontakt hjemme – men etter norsk standard kan ikke dette akkurat kalles ”vanlig”, for det krever en kapasitet på 3,3 kW.
Også diesel
På veien mot plugg-inn-hybrider har Mercedes-Benz også nylig presentert Vision E 300 BlueTEC Hybrid diesel. Denne kombinerer en ny 2,2-liters firesylindret dieselmotor med den 20 hk-hybridmodulen som også benyttes i S 400 Hybrid.
Den får et forbruk ved blandet kjøring på 0,45 l/mil. Det tilsvarer CO2-utslipp på 119 g/km med en effekt på 224 hk/165 kW og et dreiemoment på 580 - 600 Newtonmeter, altså omtrent samme ytelser som i dagens sekssylinder-diesel.